Osiąganie celów przez dziecko.

My dorośli najczęściej i najchętniej stawiamy sobie cele na początku roku. Żywot tych noworocznych postanowień na ogół jest krótki. Stare nawyki „biorą górę”. Jest jednak grupa ludzi, którzy mają swoją listę celów (nie tylko noworocznych) i stopniowo ją realizują. Członkowie tej grupy mają swoje marzenia, na ich podstawie wyznaczają cele i planują sposób ich osiągnięcia. Dzięki tym działaniom zwiększają szansę osiągnięcia sukcesu, czyli do zrealizowania swoich zamierzeń

Jeśli ktoś nie wie, do którego portu chce przypłynąć, żaden wiatr mu nie sprzyja.”
        
Seneka

Do której grupy wolelibyście, żeby w przyszłości należało nasze dziecko? Czy chcielibyście, żeby potrafiło ono określić swoje pragnienia, wiedziało do czego dąży, systematycznie i konsekwentnie realizowało swoje plany? Czy możecie go tego nauczyć? Jak to macie zrobić?
Do której grupy Ty należysz? Czy potrafisz wyznaczać sobie cele i realizować je? Dla tych, którzy jeszcze w pełni nie opanowali tej sztuki kilka wskazówek:

Etapy
osiągania celu

  • zacznij od marzeń, czego pragniesz, na czym Ci najbardziej zależy – postaraj się stworzyć barwną wizję;
  • postaw jasny cel (wybierz dowolną dziedzinę życia) – jest on bardzo ważnym krokiem w osiąganiu sukcesów, gdyż wskazuje drogę i motywują do działania;
  • zapisz cel – będziesz bardziej zmotywowany i łatwiej go zrealizujesz;
  • określ czas jego osiągnięcia – bez wyznaczonego terminu realizacji, możesz wiecznie dochodzić do celu;
  • spisz listę zadań, które musisz wykonać – zwróć uwagę na ewentualne trudności;
  • zaplanuj szczegółowo swoje działania (wyznacz drobniejsze kroki i określ czas ich realizacji) – dzięki temu będziesz wiedział co po kolei masz robić;
  • zacznij realizować plan – nie odwlekaj, rozpocznij działania jak najszybciej;
  • kontroluj swoje działania – czy są zgodne z planem, dobrze organizuj czas każdego dnia;
  • bądź konsekwentny nie poddawaj się i nie przejmuj ewentualnymi porażkami, skoncentruj się na osiągnięciach i pamiętaj o celu, postaraj każdego dnia zrobić krok na przód w drodze do „mety”.

Kiedy zacząć z dzieckiem naukę osiągania celu

Postarajmy się, jak najszybciej zacząć dzieciom wpajać dobre nawyki, pamiętając oczywiście o ich możliwościach rozwojowych. Nie można wymagać od trzylatka, żeby zaczął stawiać sobie cele, czy planował działania on dopiero intensywnie uczy się myślenia. Czterolatek, co prawda potrafi ustalić plan zabawy, ale dopiero pod koniec okresu przedszkolnego rozwija się myślenie przyczynowo – skutkowe. W tym okresie, pewne działania dzieci już mają wyznaczony cel i są zaplanowane w czasie np. przedstawienie teatralne w przedszkolu, które musi być poprzedzone wieloma próbami.

Małe dzieci potrafią wyrażać swoje marzenia dotyczące przeszłości. Jednak cele życiowe będą mogły formułować dopiero w okresie dorastania, gdyż wcześniej nie mają jeszcze wystarczająco rozwiniętego myślenia formalnego. Pozwala ono oderwać się od myślenia konkretnego i dzięki temu wybiec swoją wyobraźnią w przyszłość, zacząć ją planować.

Główne cele młodzieży związane są z wykształceniem, przyszłą pracą, ale również ważne miejsce zajmują przyjaciele, praca nad sobą, a nawet przyszła rodzina. W tym okresie, rozumne planowanie jest jak najbardziej wskazane. Potrzeba stawiania własnych celów życiowych to normalny etap rozwoju młodego człowieka.

Autor: Ewa Ukleja



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.