Dwulatki – rozwijamy inteligencję emocjonalną i umiejętności społeczne w domu

W drugim roku życia dziecko spędza bardzo dużo czasu w domu, pod opieką rodziców. Jest to ściśle związane z jego rytmem biologicznym (potrzebą snu, posiłków itp.). Warto więc wykorzystać czas aktywności dziecka na zabawę połączoną z edukacją.

Co robić?

Rozwijajmy jego mowę czytając mu bajki. Opowiadajmy mu. Zachęcajmy do mówienia, zadając krótkie i łatwe pytania. Oczywiście każde dziecko rozwija się w innym tempie, nie zniechęcajmy się jeśli malec nie będzie odpowiadał. Odpowiadajmy za niego. Niech uczy się brzmienia słów i uwrażliwia na dźwięki.

Zachęcajmy przy każdej okazji do witania się i żegnania z innymi
. Dajmy mu przykład, jak należy to robić. Uczmy swoją osobą, jak zachowujemy się w stosunku do innych, np. że nie odwracamy się plecami do kogoś, mówimy w sposób spokojny i uprzejmy.

Pozwólmy dziecku oswajać się z nowymi ludźmi
. Goście w domu mogą być doskonałą okazją do lekcji odwagi. Dzięki temu twój maluszek dostrzeże, że dookoła są także inni ludzie, z którymi łączą nas różne uczucia. Jednych lubimy, inni nas denerwują itp.

Każdego dnia zdarzają się sytuacje konfliktowe lub problemowe. Dziecko się złości, boi, jest niezadowolone z różnych rzeczy. Często jest zdezorientowane i zagubione. Pamiętaj, że zachowując spokój  pokazujesz dziecku, że jego uczucia i emocje są czymś normalnym. Dziecko przyzwyczaja się wówczas do takich uczuciowych zmian, a silne negatywne emocje są mniej intensywne i długotrwałe.

Ćwicz uwagę i skupienie dziecka. Wykonuj z nim krótkie i urozmaicone zadania, np. poukładajcie klocki koło siebie, wyklejajcie plasteliną, masą solną itp. Nauka skupiania pomoże Twojemu dziecku w uspokajaniu się i zachowywaniu spokoju w sytuacjach stresujących. Dzięki ćwiczeniom plastycznym maluch ćwiczy też swoje rączki  i koordynację ręka-oko, a ponadto jest to dla niego doskonałą zabawą.

Wykorzystuj różnorodne przedmioty do zabawy
. Niech przedmioty zmieniają się w postacie. Twórz historyjki z zabawkami w rolach głównych; wykorzystaj sytuacje codzienne, jako fabułę. Będzie to okazją do rozmowy o uczuciach i zjawiskach. Dzięki temu dziecko też utrwala sobie określone procedury działań, np. że śpi się w łóżku a nie na podłodze.

Znajdź sposób i czas na relaks dziecka
. Niech przyzwyczaja się, że każdego dnia ma czas, by odpocząć, wyciszyć, np. poprzez słuchanie muzyki, oglądanie zdjęć przyrody, czytanie. Dzięki temu będzie uczyć się uspokajać, a tym samym radzić sobie potem ze stresem.

Literatura:
Annamalay D.S., Inteligencja emocjonalna u dzieci, Warszawa 2005, Liber
Franek A., Riegel M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, Gdańsk 2009, Harmonia
Lantieri L.,Goleman D., Rozwój inteligencji emocjonalnej, Gliwice 2009, HELION
Liebertz Ch., Skarbnica edukacji dobrego serca, Kielce 2007, Jedność
Piosenki dla dzieci na cały rok, wybór U.Loba-Wilgocka, Warszawa 2008, Publicat
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań 1995, Media Rodzina

Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 4.0 z 5. 1 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.