W drugim roku życia warto stworzyć dziecku możliwość poznawania innego świata, nieco szerszego, niż ten, w którym funkcjonowało dotychczas.
Wasze dziecko porusza się coraz lepiej, jego aktywność w ciągu dnia zmienia się. Warto więc to uwzględnić planując codzienne obowiązki. Dostarczając dziecku możliwości obcowania z innymi dziećmi, pozwalasz mu na rozwijanie swoich umiejętności społecznych, dajesz szansę na przećwiczenie pewnych sytuacji, zachowań, pozwalasz, by oswajał się z różnymi zdarzeniami i uczuciami.
Tylko w praktyce zdobywamy wiedzę o tym, jak żyć z innymi ludźmi, jak sobie radzić w życiu. Dając dziecku szansę na oswojenie z trudnymi emocjami, zwiększmy jego możliwości radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Jeśli malec nie będzie miał możliwości np. zabawy z innym dzieckiem, nie nauczy się czym jest współpraca, cierpliwość, empatia.
Podczas zabaw grupowych dzieci uczą się, jakie zachowania są dozwolone (np. przytulamy się na powitanie), a jakie są niewłaściwe (np. sprawianie innym bólu). Uczą się także, że towarzystwo innych może być źródłem radości i przyjemności; zmierzają się także z pierwszymi problemami i konfliktami.
Rozwijając inteligencję emocjonalną i umiejętności społeczne poprzez zadania i ćwiczenia praktyczne, pomagamy dziecku odnaleźć się w otoczeniu społecznym, wspomagamy jego rozwój mowy, pozwalamy mu poznać samego siebie, by mógł lepiej funkcjonować w latach późniejszych.
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.