Rozwój intelektualny między 12 a 18 miesiącem dziecka

Ciekawość i dostępność świata dzięki umiejętności chodzenia sprawia, że dziecko zaczyna poznawać otaczającą go rzeczywistość. Jest to okres kiedy wykształca się inteligencja sensomotoryczna i prymitywna przyczynowość, np. potrząsanie grzechotką wydaje dźwięk.

Dziecko rozróżnia rzeczy twarde i miękkie, do stukania i potrząsania itp. Maluch zaczyna też rozumieć stałość przedmiotu. Chętnie bawi się w chowanego, dzięki czemu uczy się, że zniknięcie z oczu przedmiotu lub osoby nie oznacza, że przestała ona istnieć w ogóle. W tym okresie zaczynają pojawiać się zabawy w udawanie. Maluch zaczyna bowiem rozumieć, że przedmioty mogą służyć do wielu rzeczy i tak, łyżeczka może stać się np. telefonem.

Słownictwo dziecka jest jeszcze mocno ograniczone. Niektóre maluchy nie mówią w ogóle, inne znają kilka słów (ok. 10-20). Dziecko zaczyna jednak rozumieć więcej z tego co się do niego mówi. Nie oznacza to, że będzie się stosowało do poleceń słownych. Rozwój poznawczy i intelektualny nadal rozwija się dzięki możliwości dotykania, chodzenia, przemieszczania się i próbowania. Usta są tym obszarem, które pozwalają decydować o właściwościach przedmiotów. Dlatego większość zdobyczy ląduje właśnie w nich.

12 – 18 miesięcy to dobry czas na uczenie się części ciała czy wykonywania prostych poleceń. Ważne by wszystko odbywało się w formie zabawy.

Zabawy rozwijające dany obszar:

  • dawanie dziecku do zabawy (pod kontrolą rodzica) przedmiotów o różnej fakturze, ciężarze, twardości, zapachu, wydających rozmaite dźwięki (szelest, stukanie itp.)
  • chowanie przedmiotów pod szmatkę i pytanie, gdzie coś jest schowane?
  • Dawanie dziecku do próbowania jedzenia o różnych smakach i konsystencji
  • Pozwolenie na samodzielne jedzenie (podczas karmienia przez opiekuna, dziecko ma swoją łyżeczkę czy widelec i próbuje samodzielnie nakładać jedzenie) – dzięki temu rozwijamy m.in. samodzielność, która będzie mocną stroną dziecka rozpoczynającego przygodę z przedszkolem
  • rozmawianie/ opowiadanie dziecku o otaczającym nas świecie, o tym co aktualnie robimy, nazywanie kolorów, przedmiotów itp.
  • Codzienne czytanie książek – co wspomaga koncentrację uwagi, rozwija wyobraźnię, uczy dobrego nawyku, a przede wszystkim buduje relacje pomiędzy dzieckiem a opiekunem

Rodzicu pamiętaj!

Aby prawidłowo rozwijała się mowa dziecka, zwróć uwagę na swój sposób wypowiadania się. Unikaj: infantylnego tonu, zdrobnień, mówienia o sobie: mama przytuli, tylko: ja cię przytulę.Nie używaj wulgaryzmów!

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.