Nasz mózg składa się z ogromnej liczby komórek nerwowych. Receptory zmysłów przemieniają sygnały z otoczenia w impulsy nerwowe. Te dochodzą do obszarów w mózgu, które interpretują otoczenie. Wyobraźnia usiłuje wykreować podobne impulsy nerwowe, które dochodzą do obszarów mózgu interpretujących zewnętrzny świat.
Wyobraźnia odtwórcza – korzystamy z niej w większości codziennych, zwyczajnych czynności. Dzięki niej przywołujemy z pamięci obrazy twarzy, odtwarzamy fakty, orientujemy się w przestrzeni.
Wyobraźnia twórcza – zdolność do wytwarzania nowych wyobrażeń. W wyniku jej działania powstają określone wytwory, takie jak wynalazki, dzieła sztuki, odkrycia. Jest ona naturalną „predyspozycją” umysłu każdego człowieka.
Ćwiczenia
1. Zmysły
Wzrok
Zapamiętywanie prostych rysunków i odtwarzanie ich z pamięci.
Daj dziecku 20-30 sekund na dokładne przyjrzenie się rysunkowi. Następnie dziecko odtwarza w wyobraźni kształty, żeby po chwili znów zerknąć na kilka sekund na rysunek w celu „wprowadzenia poprawek” i dopiero teraz rysuje z pamięci obraz.
Rysunki takie można wykonywać samemu i wielokrotnie bawić się w ten sposób z dzieckiem, zwiększając stopniowo stopień trudności (skomplikowanie rysunku i ilość elementów).
Słuch
Włącz dziecku muzykę (najlepiej instrumentalną) i poproś o namalowanie lub narysowanie wielobarwnego obrazu, który przedstawia to, o czym zdaniem dziecka jest muzyka.
Smak
Rozlej do butelek z pustymi etykietkami soki o różnych smakach różne smaki soków. Zdaniem dziecka niech będzie odpowiednie podpisanie etykiet (lub narysowanie na nich odpowiednich owoców.
Węch
Daj dziecku do powąchania z zamkniętymi oczami różne rzeczy (np. owoce). Niech spróbuje zgadnąć co to.
Dotyk
Umieść w worku różne przedmioty, Dziecko, niech spróbuje z zamkniętymi oczami rozpoznać losowane przedmioty.
2. Dokończ rysunek
Zadanie polega na dorysowaniu dowolnych elementów tak, by powstał rysunek.
Oczywiście można stworzyć wiele takich rysunków z jednym bądź wieloma elementami. Dziecko może samo narysować „bazgroły”, które następnie uzupełni tak, żeby powstały z tego rysunki przedstawiające coś konkretnego (choć niekoniecznie rzeczywistego).Przypadkowe plamy również można wykorzystać do stworzenia obrazu.
3. Symbole
Co oznacza ten symbol. Wymyśl jak najwięcej odpowiedzi w ciągu 4 min.
4. Odpowiedzi
Zadanie polega na podaniu jak największej ilości odpowiedzi na różne „absurdalne” pytania; np.
na świecie nie było kolorów,
wszyscy chodzili do góry nogami,
ludzie nie mieliby głosu?
5. Opowiedz mi bajkę
Zaczynamy opowiadać pewną historię i prosimy dziecko, aby ją dokończyło. Może opowiedzieć tylko część bajki, my dalszą część, dziecko kolejną i tak dalej. Zachęcajmy, aby bajka była jak najbardziej fantastyczna, akcja zaskakująca, postacie niepowtarzalne, przygody zaskakujące. Dzięki temu większy nacisk położymy na wyobraźnię twórczą.
6. Pamiętam szczegóły
Czytamy dziecku tekst i prosimy, żeby „włączyło” swoją wyobraźnię. Spowoduje to lepsze zapamiętanie informacji. Następnie zadajemy pytania do tekstu np.: Jakiego koloru był tulipan? Jaki smak cukierków wybrała Zuzia? Ile psów mieszkało z dziadkiem? Itp. Odtwarzanie w pamięci tych szczegółów rozbudzi wyobraźnię odtwórczą.
Zachęcamy do trenowania z dziećmi wyobraźni. Jest to dobra zabawa, która stymuluje rozwój umysłowy. Wsparciem mogą być też ćwiczenia pamięciowe.