Emocjonalnie przygotowanie dziecka do egzaminu gimnazjalnego, koresponduje niemal analogicznie do tego, o czym powinni pamiętać rodzice współuczestniczący w tym wydarzeniu.
Warto, zatem powołać się w rozmowie z dzieckiem na poprzednie jego doświadczenie – zdawanie egzaminu 6-klasisty. Wtedy należy podzielić się nawzajem swoimi wspomnieniami – koncentrując się na tym, co pomagało dziecku a co przeszkadzało w okresie przygotowywania się i zdawania egzaminu. Rozmowa powinna koncentrować się na podkreśleniu tego, co się wtedy udało. Rzeczy trudne należy omówić delikatnie, wplatając je w rozmowę bez atmosfery wypominania. Dziecko powinno usłyszeć komunikat dotyczący tego, że już raz mu się udało i na pewno teraz też tak będzie!!!
Warto pamiętać o tym, żeby dziecko zastanowiło się nad swoimi planami edukacyjnymi i w razie potrzeby pomóc uzyskać informacje o kwalifikacji do wybranych przez dziecko szkół. Dziecko jest już w takim wieku, że powinno samo się tym doskonale zajęć, ale w razie potrzeby powinno czuć pełną wsparcia postawę rodzica.
Ważnym aspektem jest, żeby dziecko usłyszało od rodzica, że egzamin gimnazjalny wiąże się z nowym etapem w jego życiu – jest to moment takiej pierwszej poważnej refleksji nad tym, co dziecko chciałoby robić w przyszłości.
Rola rodzica w sytuacji egzaminu gimnazjalnego wymaga uświadomienia dziecku większej odpowiedzialności i zachęcenia do świadomych, w miarę przemyślanych wyborów (czy to wyboru szkoły, czy podejścia do nauki przed testem gimnazjalnym).