Podczas generowania pomysłów, nasze myślenie powinno cechować się płynnością, giętkością i oryginalnością myślenia. Zwiększają one szansę na szybkie i skuteczne rozwiązanie problemu.
Płynność – umiejętność szybkiego stwarzania nowych pomysłów.
Giętkość – elastyczność myślenia, zróżnicowanie podejścia.
Oryginalność – zdolność do tworzenia zaskakujących i niebanalnych pomysłów.
Najlepiej zobrazuje to przykład. Załóżmy, że dwie osoby pracują nad zadaniem, które polega na uzupełnieniu kółek w taki sposób, aby stworzyć z tego rysunek. Po minucie porównujemy wyniki.
Płynność wytwarzania pomysłów w obu przypadkach jest taka sama (obie osoby podały 3 przykłady). Osoba A wykazała się dużo większą giętkością w podejściu do problemu. Jej przykłady były bardziej różnorodne, z różnych kategorii (a nie tylko monety). Oryginalność pomysłów moglibyśmy ocenić na tle większej grupy. Z moich doświadczeń wynika, że wszystkie podane wyżej przykłady (słońce, buzia, kwiat i monety) pojawiają się u większości osób podczas wykonywania tego ćwiczenia. Należy jednak podkreślić, że powinno się przeznaczyć na nie min. 4 minuty.
Spróbujcie wykonać je razem z Waszym dzieckiem. Podstawą może być też kwadrat, trójkąt i inne kształty.