Jednym z największych zagrożeń dla środowiska naturalnego są odpady. Wbrew pozorom tym mianem określa się nie tylko śmieci, które należy wyrzucić do kosza, lecz również surowce wtórne: papier, szkło, tworzywa sztuczne, złom oraz odpady organiczne i niebezpieczne, które można powtórnie wykorzystać lub unieszkodliwić, oszczędzając tym samym przyrodę. Ich segregacja jest dziś wymagana społecznie, a jej naukę warto rozpocząć już od najmłodszych lat.
Mamo, dlaczego musimy segregować śmieci?
Wytłumacz, że dzięki temu, rzeczy które Wam są już niepotrzebne, jak szklane butelki, papier czy plastikowe opakowania mogą zostać powtórnie wykorzystane, uniknie się ich spalenia, a tym samym emisji szkodliwych związków do atmosfery.
Tworzywa sztuczne
Uświadom dziecku że tworzywa sztuczne należy segregować bo rozkładają się przez tysiące lat, zaśmiecają Ziemię i są nośnikiem groźnych toksyn. Zaznacz, że pod żadnym pozorem nie wolno ich spalać, a dzięki segregacji część z nich zostanie powtórnie wykorzystana lub stanie się źródłem energii.
Do segregacji tworzywa sztucznych przeznaczone są pojemniki w kolorze żółtym. Objaśnij dziecku co może do nich wrzucać (butelki po napojach, folie z tworzyw sztucznych), a co absolutnie znaleźć się tam nie powinno (opakowania po lekach, zabawki, zepsuty sprzęt AGD).
Wytłumacz jak i dlaczego należy postępować z tymi odpadami. Poinformuj, że wszelkie pojemniki plastikowe przed wyrzuceniem należy dokładnie opróżnić, przepłukać i zgnieść, by zmniejszyć ich objętość i zapobiec wytwarzaniu szkodliwych gazów i toksyn.
Metale
Poinformuj dziecko, że segregacja opakowań metalowych pozwala zredukować emisję zanieczyszczeń powstających przy ich produkcji oraz oszczędzić pokłady ich rud. Na odpady metalowe przeznaczone są pojemniki w kolorze czerwonym. Wrzucajcie do niego razem: puszki po napojach i żywności, folię aluminiową, drobny złom, pokrywki od słoików i żeliwne garnki. Zaznacz, że nie wolno tam umieszczać: opakowań po aerozolach, baterii czy puszek po farbach. Zanim wrzucicie metalowe odpady do pojemnika należy je, tak jak opakowania z tworzyw sztucznych, wypukać i zgnieść.
Opakowania szklane
Odzyskiwanie i powtórne wykorzystanie opakowań szklanych jest najmniej uciążliwe dla nas i środowiska. Rozdzielamy je do dwóch pojemników. Dziecko musi wiedzieć że szkło bezbarwne ma swoje miejsce w pojemniku białym, a szkło kolorowe w zielonym. Poinformuj je, że można do nich wrzucać wyłącznie szklane opakowania, czyli butelki i słoiki, a potłuczone szyby, szklanki, lustra i żarówki nie znajdą tam miejsca.
Wyjaśnij dziecku, że przed wyrzuceniem opakowań szklanych, koniecznie trzeba je wypłukać, by uniknąć rozwoju groźnych bakterii i chorobotwórczych grzybów.
Papier
Do segregacji tego surowca na pewno zachęci dzieci informacja, że dzięki niej oszczędzamy lasy i wodę oraz zmniejszamy zanieczyszczenie powietrza.
Na makulaturę przeznaczony jest pojemnik niebieski. Pokaż dziecku, że może tam wrzucać niepotrzebne gazety, zeszyty, tekturę i opakowania typu tetrapak, ale dla papieru lakierowanego, foliowanego, pieluch i tapet musi szukać miejsca w kontenerach zbiorczych. Zwróć mu uwagę, by sprawdziło czy papier, który chce wrzucić do pojemnika jest suchy, niezatłuszczony, oraz czy nie ma w nim metalowych zszywek, co uniemożliwiłoby jego powtórne wykorzystanie.
Pozostałe odpady
Baterie. Prawidłowe „wyrzucanie” baterii jest bardzo istotne bowiem są one odpadami niebezpiecznymi. Zawierają metale ciężkie i toksyczne substancje. Uczul dziecko, że jeśli wyrzuci je do kosza to trafią na wysypisko i staną się dużym zagrożeniem dla planety. Zbierajcie wspólnie zużyte baterie do oddzielnego pojemniczka, a potem zanieście je do punktu zbiórki (w supermarkecie, gminie, szkołach).
Świetlówki. Poinformuj dziecko, że świetlówki choć energooszczędne, też stanowią zagrożenie dla środowiska, bo zawierają szkodliwą rtęć. Wytłumacz mu, że podobnie jak zużyte baterie można oddać je do sklepu lub lokalnego punktu zbierania zużytego sprzętu elektrycznego.
Pamiętaj! - Czego Jaś się nie nauczy tego Jan umiał nie będzie.