Jak Rozmawiać z Młodzieżą Gimnazjalną o Internecie, By Uniknąć Sytuacji Żenujących

Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacji. Rola nauczyciela, przede wszystkim objawia się poprzez pomoc uczniom, aby zdobywali umiejętności związane z poszukiwaniami informacji, jej porządkowaniem i wykorzystywaniem. Nauczyciel ma wyrabiać umiejętności w uczniu, ciągłego kształcenia się.

Za pomocą Internetu dzieci i młodzież, mają możliwości korzystania z informacji płynącej z całego świata. Dzięki połączeniom z Internetem młodzież może uczestniczyć w najważniejszych wydarzeniach, dzięki licznym relacjom na żywo. Młodzi mają sposobność nawiązywania znajomości z rówieśnikami z całego świata, takie relacje korzenią potrzebę kształcenia języków obcych.

Niektóre dzieci mają  kontakt z Internetem od wczesnych lat szkoły podstawowej. Osoba, która rzeczywiście wchodzi w dyskusję z gimnazjalistami i nie chce, by zaistniała sytuacja żenująca, musi wiedzieć kilka rzeczy.

Przede wszystkim, gdzie i w jakim wymiarze czasowym młodzież korzysta z Internetu. Do jakich celów jest on przez młodzież wykorzystywany. Czy uczniowie korzystają z programów edukacyjnych i jakie są to programy? W jakim stopniu Internet jest wykorzystywany przez młodzież do pracy w szkole?

By nie dopuścić do krępującej sytuacji, trzeba sobie uświadomić fakt, że komputery są od kilku lat obecne w życiu przeciętnego gimnazjalisty. Najczęściej z komputerów korzysta się w domu, w szkole, coraz mniej osób uczęszcza w tym celu do Kafajek Internetowych. Wiadomo też, że rodzice rzadko ograniczają czas spędzany przed komputerem. Z badań nad tym problemem  wynika także, że niewiele gimnazjalistów przyznaje się do tego, że spędzają w Internecie więcej niż 2 godziny.             

Nauczyciel musi zdać sobie sprawę, że młodzież gimnazjalna rzadko korzysta z programów edukacyjnych. Jeśli już do tego dochodzi, to najczęściej pracują w oparciu o multimedialne encyklopedie. Dużym powodzeniem cieszą się także słowniki i leksykony. Często też młodzież wybiera programy z nauką języka obcego.

Przygoda z Internetem zaczyna się u młodych ludzi od przeglądu stron www, potem następuje etap sieciowych rozmów (IRC, Chat, IRQ), a także aktywne uczestnictwo w grupach dyskusyjnych. Bardzo często młodzież korzysta z usług poczty elektronicznej. Mimo wszystko Internet nadal pełni funkcję, dla tej grupy wiekowej, rozrywkową, czyli przede wszystkim są to gry.

Dostęp do Internetu jest powszechny. Gimnazjaliści rzadko korzystają z programów edukacyjnych, ponieważ najczęściej słuchają muzyki, oglądają filmy.

Nauczyciel powinien wzmacniać w uczniu, potrzebę kształcenia, rozwijania swoich pasji lub ich odnajdywania. Gimnazjaliści sprawniej poruszają się po sieci, ponieważ jest to dla nich naturalny świat, w którym wyrośli. Brakuje im jednak wiedzy, jak mądrze i świadomie korzystać z walorów techniki, a tę rolę powinien pełnić albo rodzić albo nauczyciel.

Dobrze się dzieje, gdy młodzi ludzie chcą się kontaktować poprzez np. chaty z osobami z innych krajów. Chęć kontaktu powoduje to, że zaczynają uczyć się języków obcych.

Podobnie wygląda sytuacja z multimedialnymi encyklopediami, które zrobione są w sposób interaktywny i ciekawy, dzięki temu, dziecko częściej sięgnie do kolorowej trójwymiarowej encyklopedii niż do tradycyjnej.

Dzięki książką elektronicznym e-book'om czytanie, które czasem zniechęca ucznia, może stać się dla niego przyczynkiem do rozwoju kreatywności i może służyć rozwinięciu wyobraźni.

By uniknąć sytuacji niekomfortowej, trzeba sobie zdać sprawę, że komputer i Internet to naturalne środowisko gimnazjalisty. Być może warto zwrócić uwagę na tradycyjne formy kształcenia, ponieważ młodzież nie chętnie korzysta z wszelkich programów edukacyjnych.

Rola w tym nauczyciela Informatyki, by naukę przez Internet pokazać w sposób interesujący i przede wszystkim zachęcający do nauki.

Internet jest skarbnicą wiedzy, rozrywki. Daje poczucie anonimowości, niesie za sobą wiele zagrożeń, ale i radości. Może i powinien pełnić funkcję edukacyjną. Jest jedno ale, nauczyciel powinien nadążać za technicznymi nowinkami i nie dać się zaskoczyć uczniowi, wtedy na pewno uniknie się sytuacji żenujących. Można potraktować Internet jako wspaniałe medium, okno na świat, dzięki któremu razem się uczymy i czerpiemy satysfakcję.


Autor: Grzegorz Krause



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.