INTELIGENCJA MATEMATYCZNO-LOGICZNA

Twoje dziecko jest dokładne, cierpliwe, zorganizowane i systematyczne? Jesteś szczęściarzem! A ono posiadaczem inteligencji matematyczno- logicznej!

Inteligencja matematyczno -logiczna, to rodzaj inteligencji skupiony wokół myślenia przyczynowo- skutkowego. Przejawia się w postrzeganiu świata poprzez ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów. Dotychczasowe badania miernika IQ dotyczyły właśnie tego rodzaju inteligencji.

Osoby, u których tego typu inteligencja rozwinięta jest w wyższym stopniu już we wczesnym dzieciństwie z łatwością i w prawidłowy sposób posługują się pojęciami czasu, miejsca, liczby, lubią porządek, precyzyjny instruktaż, są dociekliwe, zorganizowane, oszczędne w słowach, lubią liczyć, rozwiązywać zagadki logiczne i łamigłówki. Cechuje je myślenie abstrakcyjne i zamiłowanie do eksperymentów. Obdarzeni inteligencją matematyczno-logiczną lubią również dogłębnie zajmować się gramatyką- analizować strukturę zdania, samodzielnie je konstruować z zastosowaniem zasad.

Rozwój inteligencji matematyczno-logicznej, zaczyna się nim dziecko zacznie chodzić. W pierwszej fazie dziecko bada otaczające je przedmioty, bierze do ręki, poznaje związki między przyczyną i skutkiem, następnie uczy się liczyć elementy i wykonywać działania matematyczne. Wyższe myślenie logiczne i matematyczne rozpoczyna się, gdy dziecko potrafi odłożyć przedmioty i wykonać obliczenia, stosując liczby i symbole.

Aby rozwinąć u dziecku myślenie logiczno-matematyczne należy zachęcać je do myślenia, szacowania, rozwiązywania problemów podczas codziennych zwykłych czynności, rozwiązywać wspólnie zagadki matematyczne i logiczne, eksperymentować cyframi i liczbami, przedstawiać fakty w sposób logiczny i uporządkowany, zorganizować i uporządkować miejsce nauki. Inteligencja matematyczno- logiczna może być rozwijana na wszystkich przedmiotach przewidzianych programem szkolnym poprzez:

  • ćwiczenia dotyczące porządkowania liczb, pomiarów i szacowania,

  • analizowanie i interpretowanie danych,

  • stymulowanie do rozwiązywania problemów,

  • zachęcanie do doświadczeń praktycznych.

Uczeń posiadający inteligencję matematyczno-logiczną chętnie szuka rozwiązań problemów oraz posługuje się kodami numerycznymi, alfabetycznymi i symbolicznymi. Cechuje go łatwość myślenia abstrakcyjnego i strukturalizowanego, co objawia się poprzez następujące cechy i umiejętności:

  • zdolność rozwiązywania problemów w sposób niewerbalny,

  • zdolność do rozumienia i operowania abstrakcyjnymi symbolami,

  • dostrzegane związków przyczynowo-skutkowych,

  • dostrzegane struktury wewnętrznej przedmiotów i zjawisk,

  • dedukcyjne formułowanie wniosków

  • konsekwencja w działaniu,

  • poszukiwanie ładu i harmonii.

Najczęściej spotykana jest u: matematyków, naukowców, inżynierów, tropicieli zwierząt,
detektywów policyjnych, prawników i księgowych.

Autor: Natalia Pożoga



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 5.0 z 5. 1 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.