Większość z nas pragnie żyć w spokojnym, bezpiecznym otoczeniu. Chcemy otaczać się ludźmi życzliwymi, cierpliwymi i radzącymi sobie w życiu. Takimi samymi często pragniemy być.
Inteligencja emocjonalna może pomóc w tym Twojemu dziecku. Zanim jednak przystąpisz do działania i zaczniesz rozwijać tą umiejętność u swojej pociechy musisz wiedzieć z czym jest ona związana:
empatia oznacza, że potrafimy dostrzegać uczucia innych osób, odczuwamy w sposób podobny te same emocje np. złość; akceptujemy i rozumiemy emocje innych ludzi;
partnerstwo oznacza, że staramy się budować relacje i związki międzyludzkie oparte na szacunku, zaufaniu, równości;
radzenie sobie ze stresem oznaczające umiejętność wyciszania się, dystansowania, racjonalniejszego myślenia, niepoddawaniu się negatywnym emocjom;
rozwiązywanie problemów – inteligencja emocjonalna pomaga obiektywnie oceniać problemy, radzić sobie z trudnościami, wskazuje drogi ich pokonywania i podejmowania decyzji
samokontrola – jej poziom opisuje, w jakim stopniu potrafimy kontrolować swoje emocje, czy jesteśmy ludźmi opanowanymi, potrafiącymi skierować swoje emocje na pozytywny tor, oznacza także naszą zdolność i wytrwałość w osiąganiu celów;
samoświadomość rozumiana jako łatwość w określaniu swoich potrzeb, uczuć, ograniczeń i mocnych stron.
Czeka Cię niełatwe zadanie, ale warto ten trud podjąć, dzięki temu Twoje dziecko łatwiej będzie poruszało się w świecie związków między ludźmi.
Literatura:
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007, Media Rodzina
Gulin W., Empatia dzieci i młodzieży, Lublin 1994, Towarzystwo Naukowe KUL
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć "Drzewko Szczęścia" stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.