To piękny czas na spacery, pod warunkiem że nie pada. Dlatego wycieczka do parku po dary w postaci różnych listków to fajny pomysł.
W parku
Przedszkolak posiada już całkiem bogaty zasób wiadomości, więc rozróżniania z pewnością niektóre listki. Nasze zadanie jako rodziców, polega na wzbogaceniu jeszcze tej wiedzy. Dlatego, na spacer polecam do zabrania książeczkę z różnymi gatunkami drzew. Zachęcam do korzystania z biblioteki, do takiego spaceru możecie się przygotować. Dla małego odkrywcy wizyta w bibliotece, to też frajda. A rozmawiając z nim w jakim celu idziemy do biblioteki (chodzi o książki tematycznie związane z drzewami), wskaż dziecku na których półkach ma szukać.
Po wizycie w parku możemy namalować farbami wybrany listek, który mamy w wazoniku. Możemy go wyciąć i przykleić na sztywny karton. Oprócz farb możemy zastosować tutaj technikę wylepiania z plasteliny. Z pewnością pięciolatek da radę wykonać takie dzieło, a i praca rączkami (lepienie kuleczek z plasteliny) wzmocni motorykę ręki.
W domu
Długie jesienne popołudnia możemy przeznaczyć na „wyprodukowanie” własnej kuchni. Potrzebne nam będzie pudło. Najlepiej sięgające dziecku do pasa, ponieważ ma to być użyteczna kuchenka do gotowania. W pudle wycinamy na środku jednego boku otwór, przypominający szybkę w naszym piekarniku. Szary karton oklejamy w taki sposób aby przypominał piękną kuchenkę gazową, palniki robimy z kółek wyciętych w innym kolorze. Nasze pokrętła do gazu wykonujemy z kartonu, bądź przyklejamy guziki. Na boku kuchenki możemy przykleić uchwyty na ręczniczki, czy rękawicę do wyjmowania gorących dań z piekarnika. Oczywiście pomagamy dziecku, jeśli nie radzi sobie, ale gdy kuchenka jest skończona wycofujemy się dyskretnie.Do przeprowadzenia rozwijających zabaw nie potrzeba drogich zabawek. Wiele z nich można zrobić samemu. A mały człowiek może wczuć się teraz w rolę kucharza, wymyślając najróżniejsze potrawy.
Zabawy z wcieleniem się w inną osobę bazują na wyobraźni. Odgrywają one bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Zaspokaja ważne rozwojowo potrzeby, pozwala wcielić się w rolę dorosłego. Rozwija zdolności empatyczne, doskonali umiejętności łączenia ruchów w celowy sposób. I co ważne uczy koncentrowania się na wykonywanych czynnościach.
Przed wizytą u lekarza
Sugestywnie można wykonać wszystkie elementy domu, łóżeczka dla ulubionych maskotek, domek dla lalek, zagrodę dla zwierzyny czy nawet zestaw lekarza. Z brystolu i złotka można zrobić opaskę laryngologiczną, czy słuchawki lekarskie. Do tego będą nam potrzebne koraliki i sznureczek, żyłka, włóczka czy chociażby bardzo popularny ostatnio silikon do nawlekania ( ma postać przezroczystej żyłki, tylko jest grubszy i elastyczny). Możemy użyć koralików w różnym kolorze, nawlekając np. po trzy z tego samego koloru. Całość zakańczamy nakrętką średnich rozmiarów, dokładnie tak samo wygląda jak słuchawki prawdziwego lekarza.
Nawet bezbolesne badanie może budzić lęk czy przerażenie dziecka, jeśli towarzyszą mu nieznane instrumenty medyczne. Najłatwiej oswoić z nimi malucha w zabawie.Tego typu zabawę można wykorzystać nawet we wcześniejszym okresie, tylko będzie ona wymagała większego zaangażowania ze strony rodzica. Zabawa jest ważna, ponieważ przygotowuje do wizyty u lekarza.
Kiedy pada deszcz
W deszczowe dni, kiedy dzieci doprowadzają cię do szału, wybierz się do sklepu warzywnego i poproś o kilka pudeł po warzywach czy owocach. Weź tyle ile zdołasz, albo jeszcze więcej…Do zabawy będą nam potrzebne oprócz pudeł, klej, koce, szmatki, taśma klejąca. Daj dzieciom wolną rękę i niech wyobraźnia podpowie im co mają zrobić z pudłami. Drogi rodzicu, zobaczysz że spędzą godziny budując tunele, wieże i inne dziwne budowle.
Kiedy się już znudzą zabawą , zachowaj pudła. Następnym razem dzieci będą mogły je wykorzystać do innych celów. Można będzie z nich zrobić np. kartonowe samochody, czy ciuchcię.
Pamiętaj aby wpajać dziecku obowiązek sprzątania zabawek po skończonej zabawie. Jest to pomysłowy sposób na mnóstwo darmowej zabawy, która przy okazji rozwija umiejętności twórczego myślenia i przekształcenia go w działanie.