Jak rozwijać wyobraźnię twórczą dziecka


Nasz mózg
składa się z ogromnej liczby komórek nerwowych. Receptory zmysłów przemieniają sygnały z otoczenia w impulsy nerwowe. Te dochodzą do obszarów w mózgu, które interpretują otoczenie. Wyobraźnia usiłuje wykreować podobne impulsy nerwowe, które dochodzą do obszarów mózgu interpretujących zewnętrzny świat.

Wyobraźnia odtwórcza – korzystamy z niej w większości codziennych, zwyczajnych czynności. Dzięki niej przywołujemy z pamięci obrazy twarzy, odtwarzamy fakty, orientujemy się w przestrzeni.

Wyobraźnia twórcza – zdolność do wytwarzania nowych wyobrażeń. W wyniku jej działania powstają określone wytwory, takie jak wynalazki, dzieła sztuki, odkrycia. Jest ona naturalną „predyspozycją” umysłu każdego człowieka.


Ćwiczenia

1. Zmysły

Wzrok

Zapamiętywanie prostych rysunków i odtwarzanie ich z pamięci.

Daj dziecku 20-30 sekund na dokładne przyjrzenie się rysunkowi. Następnie dziecko odtwarza w wyobraźni kształty, żeby po chwili znów zerknąć na kilka sekund na rysunek w celu „wprowadzenia poprawek” i dopiero teraz rysuje z pamięci obraz.

Rysunki takie można wykonywać samemu i wielokrotnie bawić się w ten sposób z dzieckiem, zwiększając stopniowo stopień trudności (skomplikowanie rysunku i ilość elementów).

Słuch

Włącz dziecku muzykę (najlepiej instrumentalną) i poproś o namalowanie lub narysowanie wielobarwnego obrazu, który przedstawia to, o czym zdaniem dziecka jest muzyka.

Smak

Rozlej do butelek z pustymi etykietkami soki o różnych smakach różne smaki soków. Zdaniem dziecka niech będzie odpowiednie podpisanie etykiet (lub narysowanie na nich odpowiednich owoców.

Węch

Daj dziecku do powąchania z zamkniętymi oczami różne rzeczy (np. owoce). Niech spróbuje zgadnąć co to.

Dotyk

Umieść w worku różne przedmioty, Dziecko, niech spróbuje z zamkniętymi oczami rozpoznać losowane przedmioty.

2. Dokończ rysunek

Zadanie polega na dorysowaniu dowolnych elementów tak, by powstał rysunek.

 

 

 

 

 

 

 

Oczywiście można stworzyć wiele takich rysunków z jednym bądź wieloma elementami. Dziecko może samo narysować „bazgroły”, które następnie uzupełni tak, żeby powstały z tego rysunki przedstawiające coś konkretnego (choć niekoniecznie rzeczywistego).Przypadkowe plamy również można wykorzystać do stworzenia obrazu.

 

 

 

 

 

 

3. Symbole

Co oznacza ten symbol. Wymyśl jak najwięcej odpowiedzi w ciągu 4 min.


 

 

 

4. Odpowiedzi

Zadanie polega na podaniu jak największej ilości odpowiedzi na różne „absurdalne” pytania; np.

  • na świecie nie było kolorów,

  • wszyscy chodzili do góry nogami,

  • ludzie nie mieliby głosu?


5. Opowiedz mi bajkę

Zaczynamy opowiadać pewną historię i prosimy dziecko, aby ją dokończyło. Może opowiedzieć tylko część bajki, my dalszą część, dziecko kolejną i tak dalej. Zachęcajmy, aby bajka była jak najbardziej fantastyczna, akcja zaskakująca, postacie niepowtarzalne, przygody zaskakujące. Dzięki temu większy nacisk położymy na wyobraźnię twórczą.


6. Pamiętam szczegóły

Czytamy dziecku tekst i prosimy, żeby „włączyło” swoją wyobraźnię. Spowoduje to lepsze zapamiętanie informacji. Następnie zadajemy pytania do tekstu np.: Jakiego koloru był tulipan? Jaki smak cukierków wybrała Zuzia? Ile psów mieszkało z dziadkiem? Itp. Odtwarzanie w pamięci tych szczegółów rozbudzi wyobraźnię odtwórczą.

Zachęcamy do trenowania z dziećmi wyobraźni. Jest to dobra zabawa, która stymuluje rozwój umysłowy. Wsparciem mogą być też ćwiczenia pamięciowe.


 

Autor: Barbara Ukleja, psychopedagog kreatywności, trener Centrum Edukacji SENSUS



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.