Kłopoty z systematycznym myciem zębów przez dzieci, to jeden z najczęstszych problemów z jakim borykają się rodzice. Poniżej podajemy kilka wskazówek co zrobić, aby przełamać tą niechęć u naszej pociechy.
Utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej ma ogromne znaczenie dla zębów jak również dla dziąseł. Dziecko powinno szczotkować zęby po każdym posiłku, a na pewno co najmniej dwa razy dziennie przez 2-3 minuty.
Trzeci rok życia u dzieci oraz cały okres przedszkolny jest właściwym czasem do wykształcenie i wyćwiczenia nawyków związanych z samoobsługą. Szczotkowanie zębów jest trudne i ciężkie do wyćwiczenia, gdyż jest żmudne i mało sympatyczne. Dlatego o konieczności myciu zębów trzeba ciągle dziecku przypominać, a jednocześnie zachęcać do samodzielnego działania.
- Ważne, aby chwalić i cieszyć się z udanej samodzielnie podjętej próby. Dzięki temu malec będzie odczuwał przyjemność z wykonywanej czynności.
- Przełamaniem niechęci dla dziecka może być także możliwość samodzielnego zakupu własnej szczoteczki i pasty do zębów. Pamiętajmy, że dziecięca szczoteczka powinna być kolorowa i łatwa w utrzymaniu, a pasta do zębów najlepiej, aby miała obniżony poziom fluoru. Możliwość decydowania o sobie sprawia przedszkolakowi widoczną przyjemność.
- Sprawdzoną metoda jest także tablica motywacyjna dla dziecka. Można ją wykorzystywać jednocześnie, aby zachęcić do wykonywania także innych czynności samodzielnie.
Tablice można zrobić samemu.
- Przykładowa tablica jest przeznaczona na 5 dni.
- Górne rubryki to ilość dni. Kolejne przeznaczone są na czynności, które chcemy wyćwiczyć. W tym przypadku na nauczenie samodzielnego czyszczenia zębów oraz sprzątania.
- Tablice należy podpisać imieniem dziecka i wytłumacz mu, na czym polega.
- Należy ją powiesić w widocznym miejscu.
Warto razem z dzieckiem zrobić punkty, którymi dziecko będzie nagradzane– mogą być różne, oraz serduszka bądź inny symbol na specjalne dokonania. Można je wyciąć z kartonu i razem z dzieckiem pomalować. Po każdym dniu, jeśli dana czynność została wykonana poprawnie maluch nakleja punkt. Jeśli dziecko wyjątkowo chętnie umyło zęby, wykonało coś, co nie należy do jego obowiązków należy dać mu dodatkowy punkt w postaci serduszka. Można przyznawać kilka serduszek w ciągu dnia. Możesz przyjąć z dzieckiem zasadę, że jeśli uzyskało 5 serduszek to zasługuje na dodatkową niespodziankę. Gdy z końcem tygodnia tablica będzie zapełniona dziecku należy się nagroda. Ważne, aby raczej to nie były prezenty materialne tylko na przykład wspólne wyjście na basen, do kina, wyprawa do lasu. Dzięki takiej obrazkowej metodzie dziecko widzi, czego jeszcze nie wykonało i co musi nadrobić, a serduszka motywują do lepszego zachowania.
Warto pamiętać, że najważniejsze to cierpliwość i konsekwencja. Dziecko musi wiele razy ćwiczyć a potem powtarzać dane czynności, aby w przyszłości stały się nawykiem. Należy dziecko wspierać i chwalić za wysiłek, aby miało motywacje do podejmowania kolejnych prób.
Powodzenia!