Postawą charakterystyczną dla jednostek kreatywnych jest między innymi ciekawość poznawcza. Jest to postawa, która warto wypracować.
Dzięki niej, dziecku łatwiej będzie asymilować nową wiedzę i doświadczenia, gdyż zacznie odczuwać potrzebę nowości. Ciekawość świata wynika z otwartości na to co inne i nowe. Wiąże się z upodobaniem do zmian. Charakteryzuje się ona chęcią poznawania i odkrywania nowego. Odczuwany brak wiedzy wywołuje zaciekawienie, zdumienie, niepokój poznawczy, uświadomienie sobie luk w dotychczasowej wiedzy.
Ciekawość świata niesie ze sobą wiele pytań. A gdzie pytanie, tam i odpowiedź. Postawę poszukiwania nowego można stymulować m. in. poprzez myślenie pytajne. Pozwala ono na trafne i odkrywcze definiowanie problemów. W głowie pojawiają się pytania: Jak to jest zrobione? Jak można to ulepszyć? Jak można to rozwiązać? i wiele innych…
ĆWICZENIE - burza pytań
Ćwiczenie to pobudza ciekawość, wrażliwość na problemy i przyczynia się do wyszukania nowych sposobów myślenia o zagadnieniu. Jego celem jest wytworzenie jak największej liczby wątpliwości i pytań, które powinny być oryginalne, nieoczekiwane, zaskakujące, paradoksalne. Czas wymyślania możliwych zakończeń nie powinien być krótszy niż 4 minuty.
Pytania należy rozpocząć od słów:
Jak to możliwe, że...?
albo:
Co by było, gdyby…?
ĆWICZENIE – 100 pytań
Zadanie polega na wymyśleniu 100 pytań do konkretnego problemu. Mogą one być:
- ogólne,
- dotyczyć konsekwencji trwania/nasilenie się problemu,
- dotyczyć konsekwencji pozbycia się/zminimalizowania problemu.
Mogą się one zaczynać np. od słów: Jak? Kto? Co? Po co? Kiedy?
Dziecko może jako problem potraktować np. zbyt małą ilość wolnego czasu. Jeśli chcecie spróbować przeprowadzić to ćwiczenie z młodszym dzieckiem, wybierzcie temat, który będzie dla niego łatwy, zrozumiały i znany.
Po wypisaniu jak największej ilości pytań (w ciągu 4 – 10 min.), należy je skategoryzować (to zadanie dla dzieci. W tym przypadku może być to podział na przyczyny występowania problemu (zależne i niezależne od dziecka), konsekwencje sytuacji problemowej (pozytywne i negatywne), sposoby zaradzenia problemowi itd.
Kolejnym krokiem może być szukanie odpowiedzi na pytania i wyciąganie wniosków.
Ciekawość świata ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie – pozwala zauważyć problem, zdiagnozować potrzebę, zanalizować sytuację tak, aby móc rozpocząć pracę nad rozwiązywaniem problemów.