Obszarem, w którym rodzice oczekują największych zmian i chcą, aby właśnie w tym zakresie dziecko najbardziej ich słuchało są zachowania.
Najczęściej wiąże się to z ciągłym stawianiem wymagań i nakazów. Chcemy, aby za ich pomocą dziecko zmieniło zachowanie. Takie sposoby nie przynoszą zamierzonych efektów lub są to efekty krótkotrwałe. Lepsze efekty przynosi zachęcenie do współpracy, a do współpracy nie zachęci na pewno i tego nie rób:
- obwinianie i oskarżanie: „Czy nigdy nie możesz zrobić nic dobrze?”, „Znowu Ci to nie wyszło”;
- przezywanie: „ Ale z ciebie ślamazara. Znowu się przewróciłeś”;
- straszenie: „Jeżeli jeszcze raz będziesz płakać w sklepie, zostawię Cię tam”;
- rozkazy :„Masz natychmiast sprzątnąć te kredki”;
- wykłady;
- przyjmowanie postawy męczennika: „Czy wy chcecie doprowadzić mnie do zawału. Do grobu mnie wpędzicie”;
- porównania: „Nie mógłbyś jeździć tak dobrze na rowerze jak Kubuś?”
- sarkazm: „ Dobrze, że głowy nie zapomniałeś do szkoły zabrać”;
- proroctwa: „Ciągle tylko marudzisz. Wyrośniesz na faceta, któremu nic nie będzie się podobało.”
Pomyśl, co wtedy może czuć Twoje dziecko.
A co zamiast tego?
Jeśli chcemy zmienić zachowania dziecka mówmy przede wszystkim o zachowaniu, a nie odnośmy się do całej postaci dziecka. Np., gdy Twoje dziecko siada do stołu z brudnymi rękoma, powiedz: „Nie lubię jak siadasz do stołu bez wcześniejszego umycia rąk”. A nie, „ale z ciebie brudas”. Pierwsze słowa prawdopodobnie spowodują, że dziecko pójdzie umyć ręce, a jednocześnie będzie czuło, że nie akceptujesz brudnych rąk, a nie jego. Podobne efekty mogą przynieść następujące sposoby (za każdym razem odniosę się do powyższego przykładu)
1. Opisz sytuację: „Widzę chłopca, który przyszedł jeść obiad brudnymi rączkami”;
2. Udziel informacji: „Przed obiadem myjemy ręce”;
3. Powiedz to jednym słowem: „Stasiu, ręce”.
4. Porozmawiaj o swoich uczuciach, wspomniane powyżej: „Nie lubię jak siadasz do stołu z brudnymi rękoma”.
5. Napisz liścik – to już do dzieci, które umieją czytać, np. jeżeli zostawiają w łazience rozrzucone brudne ubrania, do ubrań dopnij kartkę z napisem Podnieś mnie. Nie chcę leżeć na podłodze.
Wymienione tu sposoby wpływają na zmianę zachowania dziecka, które nie czuje się ciągle ganione, a przecież gdy rodzice myślą co to znaczy moje dziecko mnie słucha rozumieją to najczęściej zachowuje się odpowiednio.
Dodatkową rzeczą która zachęca do słuchania jest unikanie kar, a stosowanie konsekwencji i nagród, ale o tym w osobnym artykule.