Rodzina to miejsce pierwszych doświadczeń dziecka w kontaktach z innymi ludźmi. Od podejścia rodziców do swojego potomka zależy, jak będzie przebiegał jego rozwój. Sposób w jaki traktujemy dziecko, jak się do niego odnosimy, jakie emocje towarzyszą tym kontaktom, wpływa na ukształtowanie jego osobowości Postawa mamy i taty ma ogromne znaczenie, bo przecież to rodzice są dla nich najważniejszym wzorem.
„Porównując się z innymi, możesz stać się próżnym lub zgorzkniałym,
zawsze bowiem znajdziesz gorszych i lepszych od siebie.”
Max Ehrmann
W zależności od przyjętych kryteriów, istnieje wiele klasyfikacji charakteryzujących zachowanie rodziców wobec dzieci. Rozpatrzymy jeden z nich, który dzieli na rodziców (wg Marii Ziemskiej, 1973):
dominujących
zaniedbujących
pozwalających na wszystko
kochających i stanowczych
Zastanówmy się, czy do którejś z grupy możemy się zaliczyć. Jak my zachowujemy się w stosunku do naszych dzieci i jaki ma to wpływ na zaspokojenie ich potrzeb?
1. Rodzic dominujący
- zachowania rodzica w stosunku do dziecka
oficjalny, sztywny;
nieelastyczny, nieugięty;
wymaga bezwzględnego posłuszeństwa;
rozkazujący;
ma duże oczekiwania;
nadmiernie wymagający;
nie okazuje ciepła;
nie daje wsparcia jakiego dziecko potrzebuje;
nie pociesza;
nie podejmuje dyskusji z dzieckiem, nie tłumaczy;
nie uznaje praw dziecka;
narzuca swoje zdanie;
nie docenia osiągnięć dziecka.
- reakcje dziecka na postępowanie rodziców
nie ma do siebie szacunku;
uważa się za mało wartościowe;
wrogo nastawione do rodziców;
zamyka się w sobie;
odrzuca ideały rodziców;
często jest zagubione w hierarchii wartości;
trudno mu podporządkować się zasadom i władzy;
buntuje się, ale najczęściej nie uzewnętrzniając tego;
zachowuje się agresywne, a nawet stosuje przemoc;
imponują mu grupy rówieśników przeciwstawiających się rodzicom i normom społecznym;
ostro domaga się swoich praw poza domem;
trudno nawiązuje kontakty;
bardziej narażone jest na oddziaływanie zorganizowanych grup np. sekt.
Rodzic zaniedbujący
- zachowania rodzica w stosunku do dziecka
nie okazuje miłości;
oschły, niezadowolony;
nie interesuje się sprawami dziecka;
chętnie przekazuje opiekę nad dziećmi innym;
jeśli zajmuje się dzieckiem, to stosuje rygor;
wymaga bezwzględnego posłuszeństwa;
dzieci mu przeszkadzają i denerwują;
nie poświęca im czasu;
wiecznie zajęty, nie ma czasu;
krytykuje, upomina;
brak konsekwencji w przestrzeganiu zasad;
swoje zaniedbania wynagradza prezentami.
- reakcje dziecka na postępowanie rodziców
niska samoocena;
nie panuje nad okazywaniem emocji;
buntuje się;
zagubione;
wrogo nastawione do rodziców;
niezaspokojona potrzeba bliskości z rodzicem;
często unika kontaktów z rodzicem;
brak poczucia bezpieczeństwa;
odczuwa lęki;
słów dorosłych nie traktuje poważnie;
ucieka się do kłamstw, nawet kradzieży;
brak motywacji do wielu działań np. nauki;
szuka akceptacji w grupach wykluczonych społecznie.
Rodzic pozwalający na wszystko
- zachowania rodzica w stosunku do dziecka
wspierający, przyjazny;
okazujący miłość, ciepły;
słaby, bezwolny, uległy;
niewymagający, nadmiernie opiekuńczy;
nadmiernie wyrozumiały;
pocieszający;
niekonsekwentny;
nie umie postawić granic;
nie egzekwuje zasad;
daje dziecku zbyt dużo swobody;
nie chce być surowy i rygorystyczny;
obawia się o dziecko;
unika konfliktów;
wyręczający;
bezkrytyczny, zbyt tolerancyjny;
tłumaczący złe zachowania.
- reakcje dziecka na postępowanie rodziców
manipuluje, lawiruje;
nie umie przestrzegać zasad;
postawa roszczeniowa;
nie ma zaufania do siebie;
brak poczucia bezpieczeństwa;
nie potrafi kontrolować siebie;
jest zagubione;
brak samodzielności;
postawa bierna;
niezaradne, słabe;
samolubne, rozpieszczone.
Rodzic kochający i stanowczy
- zachowania rodzica w stosunku do dziecka
okazuje miłość i ciepło;
wspierający, przyjazny;
zainteresowany sprawami dziecka;
poświęca czas na kontakty z dzieckiem;
otwarty na problemy dziecka;
słuchają dzieci;
szanujący zdanie dziecka;
współpracujący;
elastyczny;
nie ogranicza swobody;
przestrzega zasad i norm;
jasno określa granice;
stanowczy, konsekwentny.
- reakcje dziecka na postępowanie rodziców
czuje się kochane i akceptowane;
szanuje siebie;
poczucie bezpieczeństwa;
otwartość;
wiara we własne możliwości;
dobre kontakty z innymi ludźmi;
samodzielne;
stosuje zasady;
uznaje władzę;
mniejsza skłonność do przyłączanie się do grup ryzyka.
Po zapoznaniu się z charakterystyką postaw rodziców i skutków ich postępowań, pozwólmy sobie na chwilę autorefleksji. Czy odnalazłem siebie w tych grupach? Czy powinienem wprowadzić jakieś zmiany w swoich kontaktach z dziećmi? Jakich zachowań należy unikać? A może udało mi się znaleźć potwierdzenie, że mój sposób postępowania jest prawidłowy?
W wychowaniu dzieci najważniejsze są dwa czynniki: okazywanie dziecku miłości i przestrzeganie przyjętych zasad w rodzinie. Stosując te reguły, jesteśmy na najlepszej drodze do odniesienia sukcesu wychowawczego.