Obserwujesz swoje dziecko z radosnym zdumieniem. Ma skłonności do autorefleksji, umie nazwać i wyrazić swoje emocje, jest konsekwentne i ma silne poczucie własnej wartości - to bez wątpienia zasługa Twojej ciężkiej pracy, lecz pamiętaj że stale współpracowała z Tobą jego wrodzona inteligencja intrapersonalna.
Inteligencja intrapersonalna związana jest z wiedzą o sobie samym i oznacza zdolność do patrzenia na świat z własnego punktu widzenia, rozpoznawania własnych uczuć i emocji. Pozwala na osądzanie ich i wykorzystanie w autokontroli. W połączeniu z inteligencją interpersonalną pomaga wybrać najlepszą drogę w życiu.
Osoby o mocno rozwiniętej inteligencji intrapersonalnej posiadają kreatywną mądrość i wewnętrzną intuicję, są wewnętrznie zmotywowane, mają silną wolę, znają swoją wartość, mają zdefiniowane opinie i poglądy na każdy niemal temat. Inni ludzie chętnie korzystają z ich porad. Osoby te preferują pracę w samotności, bywają wstydliwe, mają jasno sprecyzowany punkt widzenia, odczucia i motywy działania. Lubią mieć świadomość, dlaczego podejmują konkretne działania. Potrafią właściwie ocenić własne umiejętności i słabości, chętnie podejmują wyzwania.
Osoby posiadające dobrze rozwiniętą inteligencję intrapersonalną charakteryzuje:
- świadomość swoich uczuć myśli i emocji,
- konsekwencja,
- podejmowanie prób odpowiedzi na pytania filozoficzne,
- wypracowanie dokładnego obrazu samego siebie,
- docenienie rozwoju wewnętrznego,
- wysoka automotywacja,
- czerpanie przyjemności ze spokojnej refleksji.
Dzieci o mocnej inteligencji intrapersonalnej lubią pracować samodzielnie, znają swoje mocne strony, budują wewnętrzną motywację. Poszukują odpowiedzi na trudne pytania. Chętnie przyjmują odpowiedzialność za swoje postępowanie, znają swoje możliwości, jednocześnie chętne podejmują ryzyko. Podejmują aktywne poszukiwania opinii innych osób i wykorzystują je w celu poszerzenia własnych horyzontów. Próbują swoich sił nawet w sytuacjach, w których istnieje realne zagrożenie, że mogą okazać się niewystarczające, uparcie dążą do wyznaczonego celu, nie porzucają swoich ambicji i nie rozpamiętują porażek i słabości.
Najlepszym sposobem rozwoju dziecka posiadającego dobrze rozwiniętą inteligencję intrapersonalną, jest stworzenie mu optymalnych warunków, w których samo będzie mogło wyznaczyć sobie nowe cele, wybrać nowe zadania i w indywidualnym tempie wykonać zaplanowane przez siebie prace. Takie dziecko musi mieć możliwość doświadczenia samodzielnej nauki, samo powinno też wyznaczać jej tempo, korzystnie wpłynie na nie posiadanie własnego, zacisznego miejsca, w którym będzie mogło oddawać się swoim pasjom.
Uczniom, inteligencja tego rodzaju pomaga zrozumieć, ze najważniejszy wpływ, jaki może wywierać to umiejętność wywierania wpływu na siebie.
Umiejętności ucznia obdarzonego tą inteligencją to:
- silne poczucie własnej wartości,
- wysoki poziom wiedzy o samym sobie,
- silnie ukształtowane wartości moralnych,
- posiadanie jasnego obrazu siebie i swoich umiejętności,
- docenianie rozwoju wewnętrznego i refleksji.
Osoby w szczególny sposób obdarzone tym typem inteligencji sprawdzają się w rolach: doradców, mądrych starszych osób, filozofów, mistyków, guru, powieściopisarzy, osób potrafiących wejrzeć w siebie.