To w jaki sposób człowiek myśli i poznaje świat od pierwszych chwil swojego życia, zostało skrupulatnie zbadane i opisane przez badaczy. Przeczytaj, dzięki temu lepiej zrozumiesz swojego szkraba.
Pewien genewski uczony J.Piaget, w zeszłym stuleciu zaciekawiony rozwojem jaki dokonuje się w człowieku, na podstawie badań i obserwacji opisał stadia rozwoju poznawczego człowieka. Zaznaczył jednak, że moment osiągnięcia przez dziecko danego stadium u każdego może być inny.
Stadium inteligencji sensomotorycznej
Przypada na pierwsze dwa lata życia dziecka. W tym okresie dziecko reaguje zmysłowo i ruchowo. Nie operuje (nie myśli) pojęciami, nie tworzy jeszcze wewnętrznych reprezentacji zdarzeń, ale tworzy schematy. Ze względu na fakt, że rozwój małych dzieci przebiega bardzo szybko Piaget podzielił to stadium na 6 okresów:
Aktywność odruchowa (0.-1.m.)
Cała aktywność noworodka ogranicza się praktycznie do reakcji odruchowych. Dziecko nie odróżnia siebie od innych przedmiotów. Nie jest także świadome związków przyczynowych. Charakteryzuje się egocentryzmem, co oznacza że brak mu percepcji siebie. Brak postrzegania siebie jako obiektu w świecie innych obiektów.
Dekodowanie pierwszych rozróżnień (1.-4.m.)
U niemowlęcia zaczyna się przejawiać koordynacja wzrokowa oraz wzrokowo – słuchowa. Nie reaguje jeszcze na zniknięcie przedmiotu ani nie odróżnia własnych ruchów od ruchów przedmiotów. Jednak powoli nabiera świadomości przedmiotów.
Odtwarzanie interesujących zdarzeń (4.-8.m.)
Zachowanie dziecka staje się bardziej skierowane na przedmioty i zdarzenia należące do świata zewnętrznego. Potrafi już przewidzieć pozycję przemieszczającego się przedmiotu. Pozostaje nadal egocentryczne – widzi siebie jako główną przyczynę wszelkiej aktywności.
Koordynacja schematów (8.-12.m.)
Pojawiają się pierwsze zachowania świadczące o funkcjonowaniu inteligencji. Dziecko zaczyna stosować znane rozwiązania do nowych problemów. Szuka przedmiotów które zniknęły mu z pola widzenia. Jest świadome tego, że także przedmioty mogą być przyczyną jakiegoś działania.