Sześciolatki - zabawy rozwijające na Lato

Kiedy za oknem świeci słońce aż się chce wyjść na dwór. Dlatego lato jest świetnym momentem do zabawy w ogrodzie, na łące czy placu zabaw. Sprzyjająca pogoda i dobra zabawa gwarantowana.

Malujemy

Tę zabawę ja akurat zorganizowałam w ogrodzie. Zaprosiliśmy sześciolatki z sąsiedztwa i  stworzyliśmy miasto. Dla każdego dziecka potrzebny jest arkusz papieru A2 w kolorze szarym, taśma klejąca, farby, kredki. Dobrze żeby dzieci posiadały fartuszki lub jakieś ubranie zastępcze. Siedząc przy stole w ogrodzie lub po turecku na kocu, możemy porozmawiać na temat różnych budowli, miast, dachów. Drodzy rodzice możemy się przygotować do tej zabawy, używając książeczki o miastach, gazety o domach… Dzieci oglądając poszerzają swoje wyobrażenie o omawianym temacie. W mieście domy stoją blisko siebie, dom przylega do domu a dach do dachu. Wszyscy malują wspólnie szereg dachów najpierw jedną ręką, potem drugą. Gdy mamy kontury domów i ich dachów malujemy całość na różne kolory. Wizja twórcza małych inżynierów budowlanych może nas zadziwić. Drzwi, okna dachy mogą mieć przeróżne zdobienia. Pamiętamy o wspólnym sprzątaniu.

Figury geometryczne

Skakanka, sznurek czy drut to dobre narzędzie do pokazywania kształtów. Skakankę zna niejedno dziecko, chociażby z zajęć wychowania fizycznego. Dlatego omawiamy z dziećmi jak to z różnych metali, przez podgrzewanie miedzi powstaje drut. Teraz omawiamy budowę sznura, który zbudowany jest z włókien bawełnianych. Wyrabia się je z lnu lub konopi. Grubszym odpowiednikiem skakanki jest sznur, który jest zdecydowanie wytrzymalszy. Ala tak samo jak skakanka składa się z wielu włókien roślinnych. Liny i sznurki wykonuje się dzisiaj także z włókien sztucznych, lecz do naszej zabawy bardziej użyteczne będą włókna naturalne. Z drutu można wykonać figury geometryczne jak trójkąt czy koło i posłużą one nam jako wzory w układance sznurkowej. Wymarzonym miejscem może być łąka lub ogród. Daj swojemu dziecku sznurek parciany, który kładzie na podłodze i układa z niego jakąś figurę geometryczną. Gdy kształt jest gotowy, dziecko idzie krok po kroku wzdłuż liny. Jak przejdzie już całą figurę zmieńcie  ją na inną. Koło, kwadrat, trójkąt itd. Po opanowaniu nazewnictwa w języku polskim można wprowadzić nazwy figur w obcym języku.


Dzięki tej zabawie Twoje dziecko zgromadzi różne pojęcia kształtów: koło, trójkąt, kwadrat, ślimak, linia falista, linia zygzakowata, pętle, łuki, kreski.


Przy pomocy sznurka możemy pobawić się w zabawę dotykową. Przy zakrytych oczach, dotykamy sznurek i zgadujemy jaki kształt on przedstawia. Różnica polega na tym, że teraz chodzi o mniejsze kształty.


Zabawy tego typu, są bardzo rozwijające pod wieloma względami. Ćwiczą pamięć wzrokową, koordynację ruchową i utrwalają kształty. Majsterkowanie, zgadywanie, zręczność i koordynacja są tak samo potrzebne w rozwoju dziecka jak zdolność abstrakcyjnego myślenia i koncentracji. Mali uczniowie doświadczają jak dzięki ich działaniu z kwadratu powstaje trójkąt.

Autor: mgr Magdalena Ogar, nauczyciel nauczania początkowego i reedukacji



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.