Zgodnie z nowym prawem oświatowym sześcioletnie dzieci będą objęte obowiązkiem szkolnym od 2012 roku, natomiast proces włączania sześciolatków do edukacji szkolnej rozpocznie się już w 2009 r. Ustawa zakłada również, że obejmowanie edukacją szkolną dzieci sześcioletnich będzie rozłożone na 3 lata.
Oprócz siedmiolatków danego rocznika możliwe będzie więc przyjmowanie do klas pierwszych za zgodą dyrektora szkoły również dzieci sześcioletnich. Przez trzy najbliższe lata (to tak zwany okres przejściowy) decyzję o realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko sześcioletnie będą podejmować rodzice (dziecko musi jednak mieć za sobą przynajmniej rok przygotowania przedszkolnego a jeśli nie ma niezbędna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej). To zadanie bardzo trudne i odpowiedzialne, a przede wszystkim wymaga indywidualnego podejścia. Aby podjąć słuszną decyzję warto przyjrzeć się naszemu dziecku, czy posiada ono cechy, które wskazywałyby, że osiągnęło dojrzałość szkolną, jak radzi sobie w przedszkolu, czy samo wykazuje chęć i zainteresowanie szkołą. Bardzo trudno określić stan psychofizyczny własnego dziecka więc na pewno warto zgłosić się do specjalisty. Taką diagnozę może wykonać nauczyciel w przedszkolu (reforma nakłada taki obowiązek dla nauczycieli wychowania przedszkolnego w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole) oraz na przykład psycholog w dowolnej (zarówno publicznej jak i państwowej placówce). Warto na pewno również odwiedzić szkołę do której miałoby uczęszczać nasze dziecko, porozmawiać z dyrektorem, wybrać się na dni otwarte, obejrzeć sale, łazienki, szatnie, rozkład całego budynku. Niezmiernie ważna jest świetlica (od której do której godziny jest otwarta, co oferuje dzieciom), posiłki dla dzieci, czy szkoła zatrudnia odpowiednich specjalistów – szczególnie ważnych w opiece dzieci młodszych takich jak logopeda, psycholog, czy organizuje zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, jakie inne zajęcia ma dziecko zagwarantowane.