Naucz dziecko jak się uczyć w szkole

Czy wiesz, że każdy z nas uczy się w troszkę inny sposób?! Jednym wiedza do głowy wchodzi jak czytają, innym jak słuchają a jeszcze innym jak chodzą z książką po pokoju. Naucz dziecko jak powinno się uczyć a zaoszczędzicie dużo czasu i być może unikniecie łez z powodu złych ocen.


"Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem".

Konfucjusz


Każdy człowiek uczy się w charakterystyczny dla siebie sposób. Dysponując właściwą „instrukcją obsługi” mózgu, możemy dobrze wykorzystać i znacznie powiększyć własny potencjał umysłowy.

Na sposób uczenia wpływa:

  • dominacja półkulowa – jak porządkujemy i przetwarzamy informacje,

  • styl uczenia się – jak najłatwiej przyswajamy informacje (patrząc, słuchając, dotykając, poruszając się).

Warto lepiej poznać swoje „silne strony”, aby odpowiednio zacząć z nich korzystać. Wiedza ta pomoże nam i naszym dzieciom dowiedzieć się, jak powinni się uczyć, aby uzyskiwać lepsze wyniki swojej pracy. Ważna też jest stymulacja „słabszej” półkuli i włączenie w proces nauki wszystkich naszych zmysłów.

Poznanie swoich preferencji i odniesienie się do wskazówek związanych z indywidualnym sposobem uczenia się przyczyni się do zwiększenia efektywności pracy umysłowej.


WSKAZÓWKI DO UCZENIA SIĘ ZWIĄZANE

Z INDYWIDUALNYM SPOSOBEM UCZENIA SIĘ

DOMINACJA PÓŁKULOWA

Lewa półkula

Osoby te najchętniej przyswajają informacje sekwencyjnie – krok po kroku. Najlepsze dla nich metody nauki to wykład, czytanie, wypracowania, rozwiązywanie zadań, pytania, dyskusje, czyli metody głównie stosowane w szkole.

  • szybciej opanujesz materiał, gdy podejdziesz do tematu w sposób zorganizowany i systematyczny, krok po kroku,

  • sporządź plan pracy,

  • zrób plan wypracowania, dokładny konspekt,

  • segreguj informacje,

  • w nauce matematyki zapisuj liczby i cały problem po kolei,

  • zapisuj pisemne instrukcje i wskazówki dotyczące wykonania danego zadania,

  • zapamiętuj obrazowe szczegóły w pojawiającym się porządku,

  • wykonuj notatki, najlepiej w postaci liniowej, ale też twórz mapy umysłu,

  • materiał do nauki powinien być usystematyzowany,

  • rozprasza Cię bałagan – zadbaj o porządek w miejscu swojej nauki.

Prawa półkula

Osoby te najchętniej przyswajają informacje, które najpierw mogą zobaczyć jako całość. Najlepsze dla nich metody nauki to te, gdzie angażowane są emocje, intuicja, ruch, taniec, rysunek, kolor.

  • podążaj od ogółu do szczegółu – poznaj całość materiału do nauczenia, zanim przejdziesz do zapamiętywania detali,

  • zamieniaj słowa na obrazy, staraj się wyobrażać sobie (wizualizować) wszystko co czytasz,

  • lepiej zapamiętasz słowa, gdy skojarzysz je z muzyką, rymem i rytmem, poezją, stukaniem, naśladowaniem głosów,

  • w nauce matematyki patrz na liczby i staraj się zobaczyć w sposób globalny problem wraz z towarzyszącym mu materiałem graficznym, przykładami z życia codziennego,

  • w nauce matematyki zapisuj liczby i cały problem wraz z odpowiedziami, wykonuj rysunki lub szkice dla zilustrowania problemu,

  • bądź uważny – możesz popełniać błędy w obliczeniach, zamieniać kolejność cyfr w liczbie,

  • potrzebujesz czasami kilkakrotnego, powolnego powtarzania wskazówek i  instrukcji,

  • zwracaj uwagę na szczegóły, fakty, daty, kolejność zdarzeń,

  • więcej czasu poświęć na uczenie się języków obcych,

  • rób koniecznie przegląd całości tekstu, co pozwoli dopasować szczegóły do całości

  • szkicuj i wykonuj rysunki, ilustracje, diagramy, kolorowe i artystyczne mapy,

  • gdy pytania dotyczą szczegółów, sekwencji czasowych oraz abstrakcyjnych idei, poświęć lekturze więcej czasu czytając tekst przynajmniej dwukrotnie,

  • najlepiej jak sporządzisz mapę umysłową tekstu, którą przed przystąpieniem do pracy wykorzystasz jako plan całości,

  • wykorzystuj swoją intuicję i emocje,

  • możesz uczyć się przy muzyce i bez; hałas, muzyka, rozmowy nie rozpraszają Cię.

MODALNOŚĆ

 

Wzrokowcy

Osoby te preferują naukę wizualną. Najlepiej uczą się: patrząc, czytając, notując, rysując, oglądając, obserwując demonstracje.

 
  • w czasie lekcji musisz dobrze widzieć nauczyciela, oglądaj prezentowane ilustracje, wykresy, diagramy,

  • ucząc się języków, staraj się widzieć dane słowo oraz sprawdzaj w słowniku zapis fonetyczny,

  • lepiej sam przeczytaj, niż słuchaj czytającego,

  • ucz się za pomocą obrazów, pomocy graficznych i ilustracji w  atrakcyjnej formie kolorystycznej,

  • łatwiej rozwiążesz problemy matematyczne, jeśli wykorzystasz jako przykład zdjęcie lub rysunek realnego obiektu (np. dzielenie poprzez podzielenie ciasta),

  • podkreślaj najważniejsze informacje w tekście,

  • rób rysunki na marginesach,

  • rób notatki, przede wszystkim w postaci map umysłu,

  • zadbaj o prządek w swoim otoczeniu (bałagan rozprasza Cię i  dekoncentruje).

  • wieszaj w pokoju nauki kolorowe, przestrzenne, ładne plastycznie plansze, rysunki, mapy,

  • możesz uczyć się przy muzyce i bez (hałas, muzyka, rozmowy nie rozpraszają Cię).

Słuchowcy

 

Osoby te preferują naukę odbieraną za pomocą bodźców słuchowych. Najlepiej uczą się aktywnie słuchając; zarówno siebie, jak i innych.

  • najlepiej uczysz się poprzez słuchanie i mówienie w trakcie uczenia się,

  • nagrywaj i odsłuchuj tekst, mów go własnymi słowami,

  • dyskutuj, rozmawiaj o tym czego się uczysz,

  • dla wzmocnienia zapamiętywania głośno powtarzaj słowa kluczowe,

  • przeczytaj cały tekst na głos, by przekonać się, że zawarte są w nim wszystkie zaplanowane elementy,

  • rozmawiaj o tekście, bierz udział w dyskusjach po przeczytaniu lektury,

  • nie eliminuj subwokalizacji (czytanie „w myślach”),

  • trenuj poprawną pisownię, powtarzaj zasady ortograficzne, sprawdzaj swoje prace po napisaniu, żeby unikać błędów, które mogą pojawiać się w zapisie,

  • lepiej pracuj w ciszy – możesz mieć trudności z koncentracją i  uczeniem się gdy w tle słychać muzykę.

Dotykowcy (Uczuciowcy)

 

Osoby te preferują naukę powiązana z ruchem ciała. Najlepiej uczą się wykonując i biorąc czynny udział w doświadczeniach i eksperymentach.

  • w czasie nauki wykonuj czynności wymagające posługiwania się dłońmi, palcami i angażujące uczucia,

  • gdy nie możesz manipulować (np. w czasie lekcji), wyobraź sobie samego siebie wykonującego zadanie dłońmi,

  • zapisuj to, co widzisz i słyszysz, pomoże ci to w zapamiętywaniu,

  • spróbuj zaangażować się emocjonalnie (np. poprzez tworzenie skojarzeń podczas posługiwania się mnemotechnikami)

  • wyobrażaj sobie to, co się dzieje w czytanym tekście,

  • spróbuj wczuć się w to, co opisują słowa i co czują postacie,

  • podkreślaj w czytanym tekście ważne informacje, kluczowe kwestie,

  • poproś, aby Twoi bliscy powstrzymali się od negatywnych komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (w nauce przeszkadzają ci negatywne emocje).

  • pomieszczenie powinno być estetyczne, spokojne, z ładnym widokiem.

  • możesz się uczyć przy spokojnej, łagodnej i relaksującej muzyce,

Kinestetycy

 

Osoby te preferują naukę powiązana z ruchem. Najlepiej uczą się dotykając, odbierając bodźce przez powierzchnię skóry i włączając emocje.

  • angażuj w procesie nauki całe swoje ciało i mięśnie,

  • zadbaj o ruch w czasie nauki (maszeruj, stukaj, podskakuj, itp.),

  • aby dobrze zapamiętać szczegóły, korzystaj z technik kinestetycznych (naśladuj, odgrywaj, wystukuj rytm, rapuj, rymuj, kojarz z ruchem),

  • prowadź badania i eksperymenty,

  • w nagrodę za dobrze wykonane zadanie, daj sobie czas na wykonywanie czynności związanych ze sportem (grami, ćwiczeniami fizycznymi i  ruchowymi),

  • rytm muzyki stymuluje Twoje mięśnie do ruchu i tańca, co redukuje stres i sprzyja zwiększeniu uwagi i motywacji,

  • odgrywaj fizycznie czytany tekst, wyobrażaj sobie siebie wykonującego opisywane w nim czynności,

  • w czasie nauki wykorzystuj dramę i pantomimę,

  • pisz dużymi literami na planszy lub tablicy,

  • rób duże notatki mapowe, zapisuj duże liczby stojąc przy tablicy czy planszy,

  • w nauce matematyki wykorzystuj konkretne, zaczerpnięte z życia przykłady,

  • miejsca do siedzenia w czasie uczenia się powinno być wygodne,

  • aby czuć się dobrze i swobodnie, musisz dać mięśniom swobodę ruchów,

  • zadbaj o wyeliminowanie z otoczenia zakłóceń wywołanych ruchem innych osób,

  • możesz czytać i uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy.

Autor: Barbara Ukleja, psychopedagog kreatywności, trener Centrum Edukacji SENS



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.