To w jaki sposób człowiek myśli i poznaje świat od pierwszych chwil swojego życia, zostało skrupulatnie zbadane i opisane przez badaczy. Przeczytaj, dzięki temu lepiej zrozumiesz swojego szkraba.
Pewien genewski uczony J.Piaget, w zeszłym stuleciu zaciekawiony rozwojem jaki dokonuje się w człowieku, na podstawie badań i obserwacji opisał stadia rozwoju poznawczego człowieka. Zaznaczył jednak, że moment osiągnięcia przez dziecko danego stadium u każdego może być inny.
4.Stadium opercji formalnych
Kształtuje się między 12-16 rokiem życia i wyżej. Struktury poznawcze osiągają najwyższy poziom rozwoju. Pojawia się zdolność do logicznego rozpatrywania wszystkich klas problemów. Rozumowanie formalne “uwalnia się” od treści i od konkretów. W tym stadium rozwijają się następujące formy myślenia:
rozumowanie hipotetyczno – dedukcyjne czyli zdolność do rozważania hipotez, faktów oraz do dedukowania wniosków na podstawie hipotetycznych przesłanek
rozumowanie naukowo - indukcyjne, czyli od szczegółu do ogółu
abstrakcja odzwierciedlająca, czyli abstrahowanie nowej wiedzy z wiedzy istniejącej poprzez odzwierciedlenie lub myślenie
W dalszych latach doskonali się rozwój operacji formalnych. Jednk zdaniem Piageta nie wszyscy dorastający i nie wszyscy dorośli w pełni opanowują ten etap, choć potencjalnie wszyscy są do tego zdolni.