To w jaki sposób człowiek myśli i poznaje świat od pierwszych chwil swojego życia, zostało skrupulatnie zbadane i opisane przez badaczy. Przeczytaj, dzięki temu lepiej zrozumiesz swojego szkraba.
Pewien genewski uczony J.Piaget, w zeszłym stuleciu zaciekawiony rozwojem jaki dokonuje się w człowieku, na podstawie badań i obserwacji opisał stadia rozwoju poznawczego człowieka. Zaznaczył jednak, że moment osiągnięcia przez dziecko danego stadium u każdego może być inny.
3.Stadium operacji konkretnych
Ten etap potocznie nazywany jest rozumowaniem operacyjnym trwa od około 7 – 11 roku życia. Dziecko zaczyna posługiwać się operacją intelektualną (logiczną). Dziecko zdaje sobie sprawę z tego, iż można wyciągać inne wnioski niż ono, w związku z czym odczuwa potrzebę sprawdzania słuszności swoich tez. Uczeń nie ma już trudności z rozwiązywaniem zadań związanych z ustalaniem stałości a problemy rozstrzyga rozumowo, a nie w oparciu o percepcje. Potrafi już dostrzec i rozumie związki między kolejnymi etapami transformacji. Pojawiają i rozwijają się schematy operacji logicznych (porządkowanie i klasyfikacja), pojęcia przyczynowości, przestrzeni, czasu, prędkości.
Myślenie staje się mniej egocentryczne a spostrzeganie ulega decentralizacji. Dziecko potrafi śledzić przekształcenia i odwracać operacje. Pojawiają się dwa rodzaje odwracalności: inwersja- odwracanie kolejności, oraz wzajemność. Dopiero będąc na tym poziomie uczeń jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez nauczyciela na lekcjach matematyki.