Koncentracja Uwagi

Koncentracja to umiejętność skupiania uwagi na ściśle określonych zagadnieniach, wydarzeniach, tematach, zjawiskach, działaniach.

Może ona następować samoistnie, bez uświadomionej woli człowieka lub pod wpływem celowego działania.

Koncentracja uwagi w życiu


Umiejętność skupienia się konieczna jest nie tylko podczas nauki. Bez niej mielibyśmy duże problemy z zapamiętywaniem, nie moglibyśmy dobrze funkcjonować na codzień. Nie pamiętalibyśmy rozmów, nie rozumieli wypowiedzi innych, przechodzili na czerwonym świetle, zapominali po co do kogoś dzwonimy i jak wrócić do domu. Niemożliwe byłoby kojarzenie faktów, zapamiętywanie ważnych dla nas informacji.

U wielu osób można zauważyć brak koncentracji na celu. Nie jest to związane z wiekiem, a z zaangażowaniem. Wagę tej umiejętności podkreśla się w biznesie. ale im wcześniej ją opanujemy, tym łatwiej będzie nam realizować marzenia, doprowadzać sprawy do końca, osiągać sukcesy, które sprawiają nam radość i satysfakcję.

U dzieci coraz częściej zauważamy trudności z koncentracją uwagi. Dzieje się to najczęściej w szkole i w sytuacjach, w których jest ona najbardziej potrzebna – słuchanie poleceń, zrozumienie czytanego tekstu. Uczeń nie jest w stanie skupić się na zadaniu dłuższy czas, często nie jest wytrwały, nie lubi się wysilać. W rezultacie wyniki jego pracy są gorsze niż jego możliwości.

Istnieje uproszczony podział na dwa typy dzieci z zaburzeniami koncentracji:

  • typ aktywno – impulsywny (pospieszna i powierzchowna praca z wieloma błędami, małe opanowania, częste frustracje przy trudniejszych zadaniach, przeszkadzają na lekcjach, często zapominają, nie chcą robić notatek)

  • typ pasywny z zespołem „niebieskich migdałów”. (powolne działanie, zamyślenie i „bujanie w obłokach”, potrzebują dużo czasu żeby się za coś zabrać, popełniają dużo błędów.)

W domu objawy trudności w skoncentrowaniu się można zaobserwować kiedy dzieci zwlekają z odrabianiem lekcji. Gdy uda im się już zasiąść do pracy, w krótkim czasie zaczynają czuć znudzenie i zniechęcenie, szybko się poddają i odkładają naukę. Często wiąże się to z poirytowaniem, wyrzutami sumienia, niepokojem, zwłaszcza kiedy termin klasówki nieuchronnie się zbliża.

Zauważyć można też takie objawy jak: rozkojarzenie i niedostateczna uwaga, szybko odczuwalne zmęczenie. Dzieci z trudnościami z koncentracją zabierają się za wiele spraw na raz, ale trudno im dokończyć którąkolwiek z nich, stale o czymś zapominają.

Jeśli zauważasz u swojego dziecka te objawy i widzisz, że przeszkadza mu one w życiu, pomyśl skąd mogą wynikać te problemy i postaraj się im zaradzić, a równocześnie ćwicz z dzieckiem skupianie uwagi.

Przyczyny problemów


Zwlekanie często nazywamy lenistwem, ale najczęściej to brak postawionego konkretnego celu. Dzieci nie wiedząc jakie korzyści da im działanie, które wymaga od nich wysiłku, nie widzą sensu w działaniu. Przy tak niskiej motywacji, trudno o skupienie. Więcej na ten temat mogą Państwo przeczytać w artykułach dotyczących motywacji.

Nie wierząc w swoje możliwości, nie liczą na sukces. Aby uniknąć tych przykrych doświadczeń, często w ogóle nie podejmują działania, aby nie ryzykować złym samopoczuciem w przypadku poniesienia porażki.

Istnieje za to pojęcie „lenistwa umysłowego”. Jest to nawyk biernej i bezkrytycznej konsumpcji produktów masowej kultury spowodowane zbyt częstym oglądaniem telewizji.

Trudności z koncentracją uwagi mogą wynikać zarówno z braku zainteresowań i nieodkrytych uzdolnień, jak i natłoku myśli, przemęczenia, wysokiego poziomu stresu (w domu bądź w szkole). Samopoczucie psychiczne w dużej mierze determinuje koncentrację uwagi. Dzieci bardzo intensywnie reagują na zaburzenia w otaczającym świecie, przede wszystkim w rodzinie. Ciężko skoncentrować się na odrabianiu lekcji, gdy stale odczuwa nawet doskonale kamuflowany konflikt między rodzicami. Dzieci potrzebują emocjonalnie pewnej i stabilnej sytuacji w rodzinie, by móc się skoncentrować na pracy. Żyjąc w warunkach niestabilnych emocjonalnie mają trudności w nauce, nie potrafią sprostać stawianym im wymaganiom i wykazać się wytrwałością.

Oczywiście dzieci z częściowymi zaburzeniami funkcji poznawczych i motorycznych oraz z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD) mają dodatkowy problem. Trudności ze skupieniem uwagi i wytrwałością mogą być spowodowane ograniczeniem sprawności intelektualnej dziecka lub nawet niepełnosprawnością psychiczną. W takich wypadkach powinniśmy zgłosić się po pomoc do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu przeprowadzenia specjalistycznych badań.

 

Autor: Barbara Ukleja



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.