Kiedy zacząć rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych u dzieci?

Wydaje nam się, że jeszcze będziemy mieli czas żeby nauczyć nasze maluchy wielu rzeczy. Jesteśmy zmęczeni, zapracowani lub mówimy: "To jeszcze dziecko, ma czas". Nic bardziej mylnego.

Rozwijanie tych umiejętności przebiega u każdego człowieka inaczej. Zależy to od wielu czynników:

  • predyspozycji, np. tego, jaki Twoje dziecko ma układ nerwowy, jak działa jego organizm w zakresie odbioru i odczuwania emocji;

  • cech charakteru, np. czy Twoje dziecko jest nieśmiałe, energiczne; jego osobowość może mu pomagać w nawiązywaniu kontaktów lub utrudniać budowanie relacji;

  • otaczających nas osób,to właśnie Ty masz ogromny wpływ na swoje dziecko, zachęcając do działań grupowych, ucząc o emocjach i uczuciach;

  • środowiska, miejsce i kultura, w której żyjemy wpływa na to jak się porozumiewamy, jakie mamy wzory zachowań w różnych sytuacjach.

Warto sobie uświadomić, że zawsze warto rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne. Im wcześniej zaczniemy, tym szybciej możemy tą wiedzę wykorzystać, a tym samym poprawić, np. jakość kontaktów jakie będzie miało Twoje dziecko z ludźmi czy podnieść umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Rozwój inteligencji emocjonalnej rozpoczyna się bardzo wcześnie: gdy dziecko odgaduje podstawowe uczucia np. radość i smutek, z tonu głosu – emocje, gdy zaczyna rozumieć znaczenie gestów.

Oczywiście nie możemy jeszcze mówić o rozwoju empatii czy kontrolowaniu emocji, gdyż nabywamy tych umiejętności znacznie później.

Dziecko już w pierwszym roku życia odczuwa bardzo zróżnicowane uczucia; niezadowolenie, pobudzenie, gniew, strach. W drugim roku życia jest gotowe do odczuwania miłości, zarówno do dzieci jak i dorosłych. Skoro w takim tempie przebiega rozwój emocjonalny małego człowieka, dlaczego więc nie wspierać go i nie stymulować do dalszego doskonalenia... myślę, że warto rozwijać inteligencję emocjonalną w każdym momencie naszego życia.

Literatura:
Ilg F.L., Ames B.L., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka, Gdańsk 2007, GWP
Łosiak W., Psychologia emocji, Warszawa 2007, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne   
Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M.Żebrowska, Warszawa 1980, PWN

Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć "Drzewko Szczęścia" stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 5.0 z 5. 1 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.