Pierwszym poważnym krokiem, podejmowanym przez rodziców w kierunku edukowania swojego dziecka, jest wybór dobrej szkoły podstawowej. Wybór pomiędzy szkołą państwową, a prywatną czy niepubliczną zależy głownie od zasobności portfela rodziców, jednak należy zwrócić baczna uwagę przy wyborze miedzy obydwoma typami szkół.
Placówki społeczne i niepubliczne różnią się nie tylko opłatami, ale także umiejętnościami, których uczą, oraz tymi które zostają wyrabiane w dziecku jako „wartość dodana”.
Rynek edukacji aż kipi od ofert szkól profilowanych – językowych , plastycznych, rozwijających ruchowo, muzycznie. Zanim jednak podejmiemy decyzje, zastanówmy się czy w ogóle szkoła niepubliczna jest na pewno dla naszego dziecka.
Jakie są główne różnice miedzy nimi?
Szkoły społeczne to głownie mało liczebnie klasy, to duża zaleta ale i niebezpieczeństwo.
Gwarantuje to indywidualne podejście do dziecka, zapewnia większą dbałość w kwestii nauki materiału. Dziecko uczy się własnej indywidualności, odkrywa „siebie” szybciej niż wśród dużej grupy.
Jednak ma to także swoje złe strony, w małej klasie dzieci później rozwijają niezbędne zdolności pracy w grupach, odnajdywania się i poruszania po mnogiej w funkcje strukturze jaka jest duża grupa .
Dodatkowo w małych grupach nasze dziecko może nie odnaleźć osoby, z która chciałoby się nawiązywać przyjaźnie czy się kolegować
Musimy też rozważyć z jakimi rówieśnikami będzie się codziennie spotykało nasze dziecko.
Szkoły publiczne, z racji swej powszechności powodują, iż stykają się w niej różne środowiska, dzieci z rodzin o różnych statusach materialnych. Jeżeli chcemy by nasza pociecha uczyła się tolerancji, różnorodności jaka panuje w społeczeństwie i odkrywała mnogość postaw i osobowości, szkoła publiczna będzie właściwym wyborem.
Z kolei szkoły niepaństwowe stwarzają enklawę osób o określonym zakresie materialnym oraz- jeżeli jak to szkoła profilowana- zainteresowań. Koleżanki i koledzy naszego malucha będą miały prawdopodobnie zbliżony status materialny do naszego i uniknie kontaktów z osobami, które w opinii niektórych rodziców mogą szkodzić dziecku.
Często szkoły niepubliczne mają ciekawszą ofertę, rozszerzoną o liczne dodatkowe zajęcia, realizują swoje programy autorskie, kładą większy nacisk na wychowanie jednak mniejszy na socjalizacje w grupie, która dzieje się „obok” programu edukacyjnego.
Niektóre szkoły niepaństwowe prowadzą zajęcia z umiejętności społecznych, jednak w dużej grupie pewne rzeczy zostają wypracowane samoistnie, a dzieci z racji konieczności znalezienia dla siebie swojego miejsca w niej, w sposób naturalny dokonują szeregowania na funkcje i role , które w niej odgrywają..
Jeżeli jednak nasza pociecha nie czuje się dobrze w dużej klasie, jest bardzo nieśmiała i nie potrafi nawiązywać kontaktów z rówieśnikami lub stanowi to dla niej problem generujący duży stres, powinniśmy rozważyć posłanie jej do szkoły społeczne , które minimalizują tego typu problemy.
Bezpieczeństwo.
Obawy rodziców przy wyborze szkoły wywołują także kwestie bezpieczeństwa. W szkołach społecznych czy prywatnych akty agresji, przemocy czy chamstwa jest zdecydowanie niższy niż w szkołach państwowych. Szkoły te nie muszą wprowadzać monitoringu, gdyż klasy nie są przepełnione, a nauczyciele są wstanie zapanować nad młodzieżą. Z drugiej strony trzymając dzieci niejako pod kloszem nie uodparniamy naszych pociech na stres i nie uczymy ich jak sobie radzić w nieraz bardzo trudnych sytuacjach. Zachowania jakich mogą doświadczyć w szkole mogą także spotkać ich w dorosłym życiu.
Przy wyborze szkoły dla naszego dziecka pamiętajmy, ze w każdej z typu szkól są szkoły dobre i te gorsze, kierujmy się nie tylko własnymi ambicjami, ale przede wszystkim dobrem malucha oraz jego predyspozycjami i potrzebami.