Jak wygląda badanie dojrzałości szkolnej?

Badanie określające poziom dojrzałości szkolnej naszego dziecka powinno być wykonywane przez specjalistów – pedagogów i psychologów.


Jak wygląda takie badanie? Jego przebieg uzależniony jest od tego czy przeprowadza go psycholog/pedagog w Poradni czy nauczyciel w placówce naszego dziecka. W pierwszym przypadku bardzo ważna jest do oceny dojrzałości rozmowa z rodzicami, gdyż wiele rzeczy nie sposób zauważyć w warunkach gabinetowych. Nauczyciel w przedszkolu ma większe możliwości obserwacji dziecka na co dzień w jego naturalnym środowisku. Z kolei badanie wykonywane przez psychologa może być powiększone o dokładniejszą ocenę rozwoju psychoruchowego.
Standardowe testy dojrzałości szkolnej to zestawy pewnych zadań badających konkretne i niezbędne umiejętności dla naszego sześciolatka. Całe badanie odbywa się na zasadzie rozmowy, poleceń wykonywania zadań, obserwacji jak dziecko radzi sobie z ćwiczeniami, czy trzeba go często motywować czy jest samodzielne, czy jest wytrwałe, czy ma wadę wymowy, jakim posługuje się słownictwem.
Elementem badania jest wywiad z rodzicami pod kątem osiągnięcia odpowiedniego poziomu społeczno-emocjonalnego (jak dziecko funkcjonuje bez dorosłego, jak kontaktuje się   z rówieśnikami, jak radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi).  Osoba badająca zapyta na pewno dziecko – o jego imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, lata, możliwe, że o dni tygodnia, poprosi o opowiedzenie  o swoim przedszkolu, o ulubionej zabawie, ogólnie sprawdzi wiedzę o otaczającym świecie. Obejrzy także dziecka rysunki lub poprosi o narysowanie czegoś, najczęściej jakiegoś człowieka.
W teście badającym dojrzałość szkolną mogą się znaleźć między innymi zadania:
- rozpoznawanie i poprawne nazywanie podstawowych figur geometrycznych, takich jak: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt,
- odtwarzanie konkretnych struktur rytmicznych (osoba badana wystukuje daną strukturę rytmiczną a dziecko ma dokładnie ją powtórzyć) głoskowanie, sylabizowanie, łączenie sylab i głosek w wyraz (jaką głoskę słyszysz) na początku /końcu wyrazu, jakie głoski słyszysz w wyrazie noc, jakie słowo powiedziałam – kro-wa),
- obrazki przedstawiające błędy, których zadaniem dziecka jest odnalezienie i uzasadnienie,
- porządkowanie ilustracji w historyjkach obrazkowych,
- rozumienie i porównywanie zbioru, ujmowanie ilości
- odnajdywanie obrazka różniącego się od innych
- odtwarzanie znaków graficznych.

Testowy element flex w artykule

kasjdhaksdh asdkj haskdj haskjd haskdj haskd

link

Autor: Iwona Grabowicz - Chądrzyńska



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.