Dysleksja dziecka - jak postępowac ?

Pomoc dziecku dyslektycznemu to przede wszystkim jak najlepsza współpraca na linii szkoła – dom oraz odpowiednie, umiejętne postępowanie wobec dziecka, które może przyjąć dwie skrajne (obydwie nieprawidłowe) postawy - „jestem chory więc cokolwiek zrobię nic to nie zmieni” oraz druga „będę udawał, że mnie to nie dotyczy i nie ma żadnego wpływu”.


Dziecko z takim problemem (a nie dziecko problemowe!) bardziej niż inne musi czuć, że jest akceptowane zarówno w szkole jak i w domu. W wyniku niepowodzeń w szkole dyslektyk może mieć poczucie mniejszej wartości, zaczyna wagarować, często zdarzają się wtórne zaburzenia emocjonalne związane z ogromem niepowodzeń, które napotyka. Atmosfera życzliwości, akceptacji ale i dostosowanych do dziecka wymagań jest tu niezbędna.

Błędem, którzy popełniają często rodzice dzieci dyslektycznych jest zmuszanie dzieci do długotrwałego wysiłku intelektualnego, spędzania nad książkami mnóstwa czasu, wielokrotnego czytania (głośnego !). Nierzadko dochodzi do tego likwidacja zajęć pozaszkolnych, które sprawiają dziecku radość na rzecz czasu spędzanego na odrabianiu lekcji czy terapii pedagogicznej oraz załatwianie mnóstwa godzin korepetycji z danego przedmiotu (które szczególnie w przypadku dyslektyków są niepotrzebne, małowydajne a kosztowne i wprowadzają niepotrzebne zmęczenie).

Dodatkowo nie wolno dopuścić by odrabianie lekcji było jedynym obowiązkiem naszego dziecka (ucz się ucz – nic więcej nie musisz). Dziecko powinno znaleźć czas na wspólne spędzanie czasu z rówieśnikami, na ulubione zajęcia pozalekcyjne, na nudę.

Uczeń z dysleksją nie może być (bo przecież nie jest) traktowany jak leniwy, trudny i małozdolny. Dysleksja sama z siebie nie mija, dziecko z niej nie wyrośnie niezależnie od wysiłku włożonego w pracę ale bez pomocy rodzica, nauczyciela, terapeuty (i to jak najwcześniej!) ma szansę na satysfakcjonujące i zgodne ze swoimi możliwościami (często bardzo wysokimi) intelektualnymi życie. Cierpliwość i nagradzanie wysiłku włożonego w pracę a nie efektów nauki to klucz do zdrowego emocjonalnie dyslektyka.

Autor: Iwona Grabowicz - Chądrzyńska



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.