Odrabianie lekcji przez dziecko to jeden z głównych tematów rozmów rodziców – odrabiać z dzieckiem, odrabiać za dziecko jeżeli sobie nie radzi, nie interesować się w ogóle dopóki nie zaczną się problemy a jak się pojawią to szybko znaleźć korepetytora?
Rodzice mają duże problemy w określeniu swojej roli w tym zakresie. Nierzadko też pokutuje pogląd, że długość czasu spędzanego przy lekcjach jest wprost proporcjonalna do wyników, które dziecko osiąga. Nic bardziej błędnego! Dziecko u którego stwierdzono dysleksję rozwojową ma szczególne, odmienne problemy z nauką, dlatego i sposób odrabiania lekcji powinien być dostosowany do jego specyficznych trudności w nauce. Dysleksja rozwojowa jest pojęciem szerokim i jako taka daje różny obraz kłopotów u poszczególnych uczniów.
Jednak poniższe zasady mają zastosowanie do wszystkich uczniów z problemami:
1.odrabianie lekcji powinno być zawsze o mniej więcej tej samej porze, w stałym dla dziecka miejscu (to dla dziecka dyslektycznego szczególnie ważne!)
2. przed przystąpieniem do odrabiania danego przedmiotu dziecko powinno dokonać przeglądu materiałów z ostatniej lekcji (przypominanie sobie np. obrazu, głosu nauczyciela, atmosfery panującej na zajęciach)
3.odrabianie zadań domowych od przedmiotów najtrudniejszych i najbardziej nielubianych do łatwych i lubianych
4.wszystko co potrzebne do lekcji musi być przygotowane wcześniej (słowniki, kredki….) a wszystko co niepotrzebne eliminować z biurka
5. częste ale krótkie przerwy
6. stosować techniki pomocne w nauce tj. mapy umysłowe, schematy, wykresy, diagramy, kolory
7. rodzic pomaga ale wyręcza.
Jeśli dziecko brzydko pisze może pisać ołówkiem (porządna gumka do ścierania jest niezbędna nawet dla starszego dziecka) czy na komputerze. Jeśli ma problemy z czytaniem warto zaopatrzyć go w coraz większą liczbę dostępnych na rynku audiobooków. Sposób odrabiania lekcji przez dyslektyka powinien być dostosowany do jego mocnych stron, powinien w miarę możliwości korzystać z tych umiejętności, które są dobrze rozwinięte. Wiedzę tę powinien uzyskać rodzic od terapeuty dziecka, bo wszystko zależy od typu zaburzeń (na przykład czy są to problemy głównie z percepcją słuchową, czy wzrokową). Główną zasadą pracy z dzieckiem dyslektycznym jest indywidualizacja wymagań dostosowanych do profilu zaburzeń – tak samo powinno być ze sposobem odrabiania lekcji.