Twoje dziecko ma wyczucie rytmu, lubi śpiewać i tańczyć? Uwielbia spacerować po lesie i wsłuchiwać się w odgłosy natury? Potrafi nazwać instrument, którego dźwięk usłyszy? Prawdopodobnie obdarzone jest inteligencją muzyczną.
Inteligencja muzyczna (słuchowa, rytmiczna) – rozumienie świata poprzez dźwięki.
Osoby obdarzone inteligencją muzyczną są mocno uwrażliwione na dźwięki płynące z otoczenia, kochają muzykę i rytm. Zwykle doskonale tańczą i czysto śpiewają, potrafią rozróżnić dźwięk poszczególnych instrumentów i odtworzyć melodię po jej jednokrotnym wysłuchaniu, mają zdolności językowe i łatwość przyswajania akcentu.
Inteligencję muzyczną łatwo zauważyć, gdyż pojawia się najwcześniej. Dzieci nią obdarzone chętnie „zamieniają w muzykę” wszystko, co robią. Ładnie śpiewają, potrafią grać na instrumentach muzycznych, często słyszą melodie w wyobraźni. Wybijają rytm, śpiewają i nucą podczas odrabiania lekcji, a także wówczas, gdy uczą się nowych rzeczy. Potrafią także rozpoznać fałszywie zagrane lub wyśpiewane dźwięki.
Inteligencję muzyczną łatwo rozwijać łącząc z muzyką codzienne czynności: słuchać muzyki podczas wykonywania prac domowych, zabierać dziecko na koncerty i spacery po parku, zachęcać do występów publicznych i komponowania. Łatwość, z jaką dziecko pracuje z muzyką, można również wykorzystać by wesprzeć je w zdobywaniu wiedzy w innych dziedzinach tworząc tło muzyczne w trakcie nauki lub zachęcając dziecko do zapamiętywania trudnych dla niego informacji wespół z melodią.
Uczniowie obdarzeni inteligencją muzyczną często mają problemy z koncentracją, a wiedzę przyswajają wyłącznie przy dźwiękach muzyki.
Uczeń posiadający inteligencje muzyczną będzie:
- rozróżniał układy dźwięków i czerpał przyjemność z eksperymentowania nimi,
- potrafił wyodrębnić grę poszczególnych instrumentów,
- reagował na zmiany w muzyce zmiana swego nastroju,
- chętnie improwizował i muzykował, stosując różnego rodzaju dźwięki,
- wykazywał zainteresowanie i zdolności do gry na jakimś instrumencie,
- posiadał wyczucie rytmu i reagował na muzykę tańcem, grą aktorską lub komponowaniem tekstów,
- interesował się wszystkim co dotyczy muzyki, poszukując własnych form.
Ten rodzaj inteligencji predestynuje do wykonywania zawodów: muzyk, kompozytor, dyrygent, krytyk muzyczny, twórca i konserwator instrumentów muzycznych, stroicieli itp.