Twoje dziecko jest dokładne, cierpliwe, zorganizowane i systematyczne? Jesteś szczęściarzem! A ono posiadaczem inteligencji matematyczno- logicznej!
Inteligencja matematyczno -logiczna, to rodzaj inteligencji skupiony wokół myślenia przyczynowo- skutkowego. Przejawia się w postrzeganiu świata poprzez ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów. Dotychczasowe badania miernika IQ dotyczyły właśnie tego rodzaju inteligencji.
Osoby, u których tego typu inteligencja rozwinięta jest w wyższym stopniu już we wczesnym dzieciństwie z łatwością i w prawidłowy sposób posługują się pojęciami czasu, miejsca, liczby, lubią porządek, precyzyjny instruktaż, są dociekliwe, zorganizowane, oszczędne w słowach, lubią liczyć, rozwiązywać zagadki logiczne i łamigłówki. Cechuje je myślenie abstrakcyjne i zamiłowanie do eksperymentów. Obdarzeni inteligencją matematyczno-logiczną lubią również dogłębnie zajmować się gramatyką- analizować strukturę zdania, samodzielnie je konstruować z zastosowaniem zasad.
Rozwój inteligencji matematyczno-logicznej, zaczyna się nim dziecko zacznie chodzić. W pierwszej fazie dziecko bada otaczające je przedmioty, bierze do ręki, poznaje związki między przyczyną i skutkiem, następnie uczy się liczyć elementy i wykonywać działania matematyczne. Wyższe myślenie logiczne i matematyczne rozpoczyna się, gdy dziecko potrafi odłożyć przedmioty i wykonać obliczenia, stosując liczby i symbole.
Aby rozwinąć u dziecku myślenie logiczno-matematyczne należy zachęcać je do myślenia, szacowania, rozwiązywania problemów podczas codziennych zwykłych czynności, rozwiązywać wspólnie zagadki matematyczne i logiczne, eksperymentować cyframi i liczbami, przedstawiać fakty w sposób logiczny i uporządkowany, zorganizować i uporządkować miejsce nauki. Inteligencja matematyczno- logiczna może być rozwijana na wszystkich przedmiotach przewidzianych programem szkolnym poprzez:
ćwiczenia dotyczące porządkowania liczb, pomiarów i szacowania,
analizowanie i interpretowanie danych,
stymulowanie do rozwiązywania problemów,
zachęcanie do doświadczeń praktycznych.
Uczeń posiadający inteligencję matematyczno-logiczną chętnie szuka rozwiązań problemów oraz posługuje się kodami numerycznymi, alfabetycznymi i symbolicznymi. Cechuje go łatwość myślenia abstrakcyjnego i strukturalizowanego, co objawia się poprzez następujące cechy i umiejętności:
zdolność rozwiązywania problemów w sposób niewerbalny,
zdolność do rozumienia i operowania abstrakcyjnymi symbolami,
dostrzegane związków przyczynowo-skutkowych,
dostrzegane struktury wewnętrznej przedmiotów i zjawisk,
dedukcyjne formułowanie wniosków
konsekwencja w działaniu,
poszukiwanie ładu i harmonii.
Najczęściej spotykana jest u: matematyków, naukowców, inżynierów, tropicieli zwierząt,
detektywów policyjnych, prawników i księgowych.