Jak organizować czas przeznaczony na naukę ?

Odpowiednio zaplanowany czas pracy (system przerw, powtórek itd.) może znacznie podnieść koncentrację podczas nauki i poprawić jej efektywność. Oto kilka porad, do których warto się zastosować, pomagając dziecku organizować czas przeznaczony na naukę.

ODPOCZYNEK

W dzisiejszych czasach zarówno dorośli, jak i dzieci często narzekają na zmęczenie. Główną przyczyną jest nadmierny stres. Aby go zminimalizować, najpierw trzeba znaleźć jego źródła. Wtedy możemy coś zaradzić.

Przed każdą pracą umysłową musimy odpocząć. Dziecko po powrocie ze szkoły nie powinno od razu odrabiać prac domowych.

WYKORZYSTANIE ODPOWIEDNIEGO CZASU

Najlepszą porą do nauki i pracy umysłowej są godziny przedpołudniowe (do godz.13) i popołudniowe od godz.17 do 20. Oczywiście są to orientacyjne godziny i zależą od trybu życia dziecka, który zmienia się z wiekiem.

Uczenie się nocami jest mało wydajne – tą samą porcję materiału do nauczenia (opracowania) opanowuje się w o wiele dłuższym czasie niż w godzinach wcześniejszych.

SYSTEM PRZERW

W czasie intensywnej nauki (pracy umysłowej) należy robić krótkie przerwy (2-5 min.), dzielące jednostki „lekcyjne” (30-60-minutowe); a bloki materiału do nauczenia (opracowania) – np. po 2-3 godzinach – 15 min. przerwy.

W czasie przerw dobrze, żeby dziecko wykonywało ćwiczenia relaksacyjne, fizyczne przy otwartym oknie, lub położyło się z zamkniętymi oczami. Oglądanie w tym czasie telewizji, granie w gry komputerowe, rozmawianie przez telefon itp. nie sprzyjają odpoczynkowi i obniżają koncentrację po powrocie do nauki.

ZASADA PRZEMIENNOŚCI

Większą efektywność uzyskamy, jeżeli w czasie nauki angażowane są przemiennie różne obszary mózgu; np. po 1 godz. nauki przedmiotu humanistycznego przechodzimy do nauki przedmiotu ścisłego, itd.

ODPOWIEDNIO ZORGANIZOWANE POWTÓRKI MATERIAŁU

Wiele osób skarży się, że ma „słabą pamięć”. Najczęstszą przyczyną tego jest nieodpowiedni system powtórek. Jeśli zbyt późno powtórzymy zapamiętywany materiał, wtedy w naszej głowie zostanie zostało go już niewiele. Tony Buzan w swojej książce „Pamięć na zawołanie” podkreśla, że po 24 godzinach po zakończeniu nauki, możemy zapomnieć do 80% zapamiętywanego materiału.

Po godzinnej nauce, system powtórek powinien być przeprowadzony według planu:

Pierwsza powtórka po 10 minutach od zakończenia nauki (np. tuż po przerwie)

Druga – po jednym dniu.

Trzecia – po tygodniu.

Czwarta – po miesiącu.

Piąta, jeśli jest potrzebna – po pół roku.

Tak rozłożone powtórki wpłyną na skuteczność zapamiętywania i informacje zostaną zapisane w naszej pamięci na całe życie.

NAGRODA

  • za każdy wykonane zadanie, a nie czas poświęcony na jego realizację,

  • sporządźcie z dzieckiem listę rzeczy, które mogą zmobilizować je do wysiłku, żeby mogło czytać ją w chwilach „słabości”,

  • powieście dyplomy, ustawcie trofea itp., które zdobyło dziecko.

POCHWAŁY

  • dziecko musi wiedzieć dlaczego je chwalimy,

  • pamiętajmy o byciu konkretnym,

  • chwalić osiągnięcia wymagające wysiłku,

  • chwalić za wytrwałość,

  • chwalić osobiste postępy,

  • chwalić uczynki, a nie osobę,

  • nie uzależnić się od pochwał.

Dziecko, które od najmłodszych lat nauczy się zasad dobrej organizacji nauki, będzie wykorzystywało tą umiejętność w naturalny sposób przez całe swoje życie.

autor: Barbara Ukleja

psychopedagog kreatywności

trener Centrum Edukacji SENSUS

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 4.5 z 5. 2 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.