Chcesz by dziecko rozumiało swoje uczucia i potrafiło rozpoznawać emocje u innych – to właśnie inteligencja emocjonalna.
Inteligencja emocjonalna jest traktowana jako zdolność do rozumienia własnych i cudzych uczuć oraz do wykorzystywania emocji w myśleniu i działaniu.
Dotyczy odbierania i wyrażania emocji, sposobu w jaki to czynimy i jak analizujemy sygnały wysyłane przez innych ludzi, np. uśmiech, podniesiony ton głosu.
Inteligencja emocjonalna to wiedza o tym, jak emocje wpływają na zachowanie, czy pomagają rozwiązywać problemy, jak można umiejętnie je wykorzystywać w życiu prywatnym i zawodowym.
To także uwarunkowanie człowieka, które pomagają mu dążyć do celu, np. odporność na stres, samokontrola, zarządzanie emocjami (np. umiejętność uspokajania się, zamiana stresu w motywację).
Inteligencją emocjonalną nazywa się wszystko to, co poza pracowitością, inteligencją ogólną i talentem sprzyja osiągnięciu sukcesu w życiu.
Literatura:
Annamalay D.S., Inteligencja emocjonalna u dzieci, Warszawa 2005, Liber
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007, Media Rodzina
Inteligencja emocjonalna, red. M. Śmieja, J.Orzechowski, Warszawa 2008, PWN
Lantieri L.,Goleman D., Rozwój inteligencji emocjonalnej, Gliwice 2009, HELION
Liebertz Ch., Skarbnica edukacji dobrego serca, Kielce 2007, Jedność
Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, red. P.Salovey, D.J.Sluyter, Poznań 1999, Rebis
Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, red. B.Dyrda, Kraków 2004, Impuls
Tallar G., ABC inteligencji emocjonalnej w praktyce, Warszawa 2007, Studio Emka
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć "Drzewko Szczęścia" stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.