Rozwój człowieka rozpoczyna się wraz z pojawieniem się jego na świecie.
Przebiega on u każdego inaczej, nie ma więc "złotych rad", które sprawdzą się zawsze i wszędzie. Rozwijamy się przez całe życie, także Twoje dziecko ma przed sobą tę długą i ciekawą drogę.
Rozwijamy się na wielu płaszczyznach: ruchowej, intelektualnej, psychicznej, językowej, społecznej itp. Wszystkie te poziomy przenikają się wzajemnie tworząc bogactwo naszej osobowości i umysłu.
Co może i powinien rodzic?
Twoją rolą, Drogi Rodzicu jest wspieranie swojego dziecka na każdym etapie jego rozwoju. Dziecko potrzebuje Twojej uwagi, ciepła bez względu na to, ile ma lat. Z pewnością pragniesz, by Twój malec wyrósł na zdrowego i zaradnego człowieka, który w dorosłym życiu poradzi sobie z wyzwaniami dnia codziennego. Tworząc mu bezpieczne otoczenie, wspomagasz go w tym procesie.
Bardzo ważne jest, abyśmy uświadomili sobie, że musimy posiadać pewien zasób wiedzy (np. o potrzebach dziecka, metodach aktywizacji odpowiednich dla wieku czy zasadach budowania dobrych relacji z innymi ludźmi), pomagający nam wprowadzić dziecko w świat i otoczenie społeczne.
O czym powinniśmy pamiętać?
W szkołach bardzo często kładzie się nacisk na przekazywanie wiedzy, w przedszkolach, żłobkach najwięcej uwagi poświęca się na zabawę edukacyjną i lekcję samodzielności.
Często zapomina się lub nie dostrzega, iż rozwój społeczny i emocjonalny jest niezwykle istotny dla każdego człowieka. To, jak wyrażamy emocje, jakie relacje budujemy z innymi, jak się porozumiewamy, wpływa na jakość naszego codziennego życia. Doskonalenie takich umiejętności powinno odbywać się równolegle z zajęciami edukacyjnymi, na wszystkich szczeblach wychowania (od żłobka, po szkoły średnie).
Ty, Rodzicu, możesz samodzielnie uczyć swoje dziecko zasad komunikacji, życia z innymi, poznawanie siebie. Pozwoli to dzieciom sprawniej funkcjonować w życiu, bez względu na poziom ukończenia edukacji i wykształcenia.
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć "Drzewko Szczęścia" stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.