Wypadki niestety się zdarzają. Często przydażają się dzieciom i wtedy my, dorośli reagujemy zależnie od sytuacji. A co jeśli nas nie będzie? Lub co gorsza to nam się coś stanie? Lepiej odpukać w niemalowane i zadbać o to żeby nasza pociecha umiała sobie poradzić w takich sytuacjach.
Wybrane zachowania ćwiczone od najmłodszych lat przekształcają się w nawyk.
Dlaczego dzieci powinny znać numery alarmowe?
Bezpieczeństwo maluchów to pierwszoplanowe sprawy rodziców, ale także wielu służb i organizacji zajmujących się rozwojem dzieciaków.
Nigdy nie wiadomo co może przydarzyć się w domu, na podwórku lub na wakacjach.
Aby zadbać o bezpieczeństwo dziecka a także swoje warto już od najmłodszych lat uświadamiać je, że jest wstanie pomóc w wielu sytuacjach znając numery alarmowe.
Dlatego warto od najmłodszych lat dziecko uczyć numerów alarmowych. Dzięki temu są większe szanse na szybszą interwencje profesjonalnych służb ratowniczych. Poza tym zmniejszymy naszemu maluszkowi poczucie stresu. Zamiast bezradnie stać i płakać, będzie wiedział jak ma działać.
Jak uczyć?
Nauka dzieci w wieku przedszkolnym powinna być w formie zabawy. Jeśli wykonywane czynności dziecku będą sprawiały radość i satysfakcje z tego co udało mu się dokonać chętnie będzie chciało je powtarzać.
Warto zmieniać zabawy, gdyż przedszkolak nie jest w stanie długo skoncentrować się na jednej czynności. Dzięki różnorodności i regularnemu powtarzaniu dziecko dobrze zapamięta numery alarmowe, bo czynności ćwiczone regularnie przekształcają się w nawyk.
Do zbaw warto używać róznych pomocy, które można samemu stworzyć lub kupić w księgarni.
Na początek warto wymyślić historyjkę i do niej proste, duże ilustracje, aby dziecko wizualnie widziało to, co się do niego mówi, wtedy lepiej zrozumie. Pamiętajmy, że wyobraźnia dziecka w tym wieku nie jest jeszcze do końca wykształcona i przedszkolak nie jest wstanie wyobrazić sobie sam wszystkiego, co do niego mówimy. On musi mieć to zobaczyć.
Ucz malucha każdego numeru oddzielnie, uświadamiając go, do jakich służb przynależy konkretny numer, czym ta służba się zajmuje oraz podaj dziecku, w jakich sytuacjach należy ją wzywać., np. straż pożarna – gdy pali się dom, śmietnik; policja – gdy widzimy złodzieja; pogotowie – gdy ktoś leży na ulicy.
Można także używać telefonu do zabawy, aby dziecko manualnie wiedziało, które cyfry należy wykręcać.
Pamiętajmy, aby uświadomić dziecko, że numery alarmowe wybiera się tylko w sytuacjach zagrożenia. Ucz dziecko sytuacji, w których należy wzywać pomoc.
Jeśli dziecko już opanuje wszystkie numery można wymyślać zabawy, w których numery trzeba będzie dopasować do odpowiednich służb lub sytuacji. Jeśli damy maluchowi możliwość samodzielnego myślenia dziecko będzie sobie utrwalało wiedze, a także rozwijało twórczość i ćwiczyło wyobraźnię. Samemu można wykonać proste puzzle, gdzie trzeba będzie dopasować odpowiedni numer telefonu do prawidłowej służby lub zdarzenia. W trudniejszej wersji można jednocześnie prosić dziecko, aby ilustracje zagrożenia dopasowało do odpowiedniego numeru telefonu oraz do służby, jaka powinna przyjechać nam udzielić pomocy. Jeśli dziecko skończy układać poprośmy, aby nam opowiedziało, czemu akurat tak poukładało obrazki. Można zadawać naprowadzające pytania.
Poproś także dziecko, aby namalowało obrazek sytuacji bądź pojazdu, który kojarzy mu się z danym numerem telefonu.
Przy dobrze opanowanych wszystkich numerach alarmowych można się pobawić w teatrzyk, gdzie np. dziecko losuje lub dostaje kartkę od rodzica na której jest przedstawiona sytuacja i numer telefonu. Zadaniem dziecka jest przedstawienie scenki i prawidłowa wykręcenie numeru alarmowego.