Trzylatki – wskazówki pomocne w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka

Wskazówki:

Spaceruj z dzieckiem. Pokaż mu jego najbliższe otoczenie. Opowiedz o tym, co znajduje się dookoła.

Pozwól mu poznać różne przedmioty i miejsca w domu. Niech wie do czego służą różne przedmioty i jak można (lub nie) z  nich korzystać. (Elementy niebezpieczne dla dziecko po prostu usuń z jego zasięgu).

Mów do dziecka. Rozmawiaj z nim, pytaj o różne rzeczy, tłumacz. Dzięki temu pomagasz mu rozwijać jego zdolność mowy, a także uczysz go oswajać się ze wszystkim, co dla niego nowe i obce.

Znajdź sposób na wspólne uspokajanie i wyciszanie z  dzieckiem
. Może to być tzw. "kącik spokoju" – miejsce wygodne, przytulne i bezpieczne, w którym spędzicie codziennie chwilę czasu.

Zadbaj, aby Twój malec miał częste kontakty z innymi dziećmi. Dziecko dzięki temu oswoi się z emocjami i nabierze odwagi. Tylko w kontakcie z innymi nauczy się, jakie zasady życia panują w  grupie (np. co oznacza słowo "NIE", że nie zabieramy sobie rzeczy, dzielimy się zabawkami, nie bijemy, nie niszczymy zabawek i  przedmiotów swoich i innych).

Chwal swojego malucha. Zachęcaj do działania i aktywności. Takim zachowaniem dodajesz mu pewności siebie, a to pomoże mu w  przyszłości wyrażać swoje myśli i budować poczucie własnej wartości.

Nie chroń go przed całym światem. Pozwól mu się pokłócić, posmucić, śmiać itp. Jeśli nie doświadczy różnych emocji i uczuć, będzie mu trudniej radzić sobie z nimi. Nie bądź nadopiekuńczy.

Staraj się zostawiać czasem dziecko samo na chwilę. Wyjaśnij, dokąd idziesz np. po sok, czy ręcznik. Przyzwyczajasz tym samym swojego szkraba do tego, że nawet jeśli nie ma Cię chwilę w pobliżu, jest bezpieczne i samo może się sobą zająć.

Nie wyśmiewaj, nie zmuszaj, nie krytykuj. Pamiętaj, że jesteś dla niego wsparciem, nie sędzią. Daj dziecku czas na spokojne dojrzewanie do pewnych działań i uczuć.

Literatura:
Annamalay D.S., Inteligencja emocjonalna u dzieci, Warszawa 2005, Liber
Franek A., Riegel M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, Gdańsk 2009, Harmonia
Ilg F.L., Ames B.L., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka, Gdańsk 2007, GWP
Lantieri L.,Goleman D., Rozwój inteligencji emocjonalnej, Gliwice 2009, HELION
Liebertz Ch., Skarbnica edukacji dobrego serca, Kielce 2007, Jedność
Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M.Żebrowska, Warszawa 1980, PWN
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań 1995, Media Rodzina

Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.