Zabawki dla dzieci dwu- i trzyletnich powinny uwzględniać nowe zdolności młodego człowieka. Potrafi on dobrze trzymać przedmioty w dłoni, włożyć jedne w drugie, połączyć je ze sobą.
Pozwól dziecku wymyślać przeznaczenie przedmiotu. Zwykły koc może zmienić się w morze, lalkę, ducha itp. Zabawki prostsze dają możliwość wszechstronnego ich wykorzystania, rozwijają kreatywność dziecka, uczą patrzenia na rzeczy i zjawiska z różnych punktów widzenia. Dodają obiektywizmu i dystansu.
Układanie różnych przedmiotów: klocków, puzzli, kart w stylu "memo" uczy dziecko cierpliwości i wytrwałości. Uczy zmagania się z zadaniami i stawiania sobie celów.
Zachęćmy dziecko do zadań rytmicznych i muzycznych. Niech próbuje rozpoznawać dźwięki, gra na grzechotce, porusza się do rytmu. Takie instrumenty możemy wykonać samodzielnie, wsypując do butelki makaron lub piasek. Bębnem może stać się miska lub wiaderko, a pałeczkami do uderzania owinięte tkaniną łyżki.
Warto także czytać dziecku książki. Oglądajcie wspólnie obrazki. Opowiadajcie, co się na nich znajduje, jakie elementy są na obrazkach. Pomoże to dziecku w rozwoju mowy. Ponadto za pomocą bajek dziecko znajduje sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach. Pamiętajmy, by bajki pozbawione były elementów agresji, przemocy, by zawierały właściwe wzory zachowań, np. dobre sposoby rozwiązywania konfliktów.
Polecam także zaopatrzyć się w muzykę uspokajającą dziecko, np. kołysanki, dźwięki natury, a także muzykę do tańca – dowolną, którą razem lubicie.
Drogi Rodzicu, pamiętaj – nie ilość, ale jakość zabawek i umiejętne ich wykorzystanie świadczą o ich wartości...
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.