Rozwój emocjonalny i społeczny u trzylatków – zadania i ćwiczenia w domu

Dziecko 2-3 letnie porusza się już sprawnie. Jest żywiołowe i energiczne. Warto więc wykorzystać jego naturalną potrzebę ruchu w zabawach.

  • Wymyślaj dziecku zwierzęta, przedmioty, które musi naśladować. Dziecko uczy się spostrzegawczości, a także rozwija umiejętności posługiwania się aparatem mowy, tym samym rozwija swoje umiejętności będące podstawą komunikacji.
  • Korzystaj z pomocy dziecka przy każdej możliwej okazji, proś go o pomoc: przy sprzątaniu, gotowaniu itp. Codzienne zadania są doskonałą okazją do uwrażliwiania dziecko na sprawy innych.
  • Bawcie się w naśladowanie siebie nawzajem. Niech jedna osoba pokazuje coś, co druga musi powtórzyć. Można to wykonać np. podczas tańca lub ćwiczeń dramowych.
  • Ćwiczcie oddech – zabawy w dmuchanie piórek, papierków, statków na wodzie rozwiną w dziecku umiejętność kontrolowania własnego oddechu. To pomoże mu w  uspokajaniu się i wyciszaniu – jednej z ważniejszych kategorii inteligencji emocjonalnej.
  • Oglądajcie wspólnie różne zdjęcia i obrazki. Omawiajcie je wspólnie. Zadawaj dziecku pytania związane z  nimi.
  • Wykonujcie zadania zespołowe i grupowe. Zorganizujcie np. turniej, kto zrobi więcej kulek z ciasta czy lepiej pokoloruje kółko. Ucz dziecko zdrowej rywalizacji.
  • Ćwiczcie skupienie dziecka, by było uważne przy wykonywaniu czynności. Kiedy nauczy się skupiać na zadaniach ułatwi mu to osiąganie celu. Ćwiczcie przy wykonywaniu zwyczajnych czynności: ubierania się, jedzenia, mycia zębów itp.
  • Ćwiczcie miny przed lustrem. Rozmawiajcie o uczuciach.
  • Dawaj maluszkowi samodzielne zadania do wykonania, np. może ci coś przynieść, podnieść, ułożyć, namalować. Dzięki temu pokazujesz mu, jak ważna jest jego pomoc i co to znaczy współpraca.
  • Tańczcie, klaszczcie, grajcie. Rozwijasz wówczas zmysły dziecka i uczysz czerpania radości z różnych zadań.

Literatura:
Annamalay D.S., Inteligencja emocjonalna u dzieci, Warszawa 2005, Liber Franek A., Riegel M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, Gdańsk 2009, Harmonia
Lantieri L.,Goleman D., Rozwój inteligencji emocjonalnej, Gliwice 2009, HELION
Liebertz Ch., Skarbnica edukacji dobrego serca, Kielce 2007, Jedność
Piosenki dla dzieci na cały rok, wybór U.Loba-Wilgocka, Warszawa 2008, Publicat
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań 1995, Media Rodzina

Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.