Zdarza się czasem, że pomimo szczerych chęci i zapału rodziców, ich maluch nie chce uczyć się języka obcego. Potrafi stanowczo przeciwstawić się wszelkim prośbom i wydaje się nam, że to już koniec.
Ale nie martwcie się rodzice, dzieckiem w wieku 2 do 5 lat mimo wszystko bardzo łatwo pokierować. Trzeba do wszystkiego podejść w spokoju i pozwolić działać naturze.
Rozpoczynając przygodę z nauką języka obcego warto również pamiętać o kilku rzeczach:
● nie traktuj nauki jako konieczności, rób to z przyjemnością i przekonaniem
Kiedy będziesz absolutnie pewny o pozytywach uczenia małego dziecka języka obcego (czy to w domu, na zajęciach prywatnych, czy w przedszkolu), dziecko przejmie twoje nastawienie i łatwiej będziecie mogli się porozumieć.
● zanim w ogóle zaczniesz, zainteresuj dziecko językiem obcym poprzez jakieś ciekawostki kulturalne
powiedz np., że nie wszystkie dzieci mówią po polsku i jeżeli w te wakacje pojedziecie razem za granicę, na pewno będzie fajnie porozumiewać się ze swoimi nowymi kolegami i koleżankami w ich języku.
Przed wyjazdem nauczcie się kilku najpraktyczniejszych zwrotów i bawcie się nimi przy każdej okazji.
opowiedz o potrawach jakie jedzą w danym kraju i spróbujcie coś razem ugotować. Nie tłumacz dziecku nazwy, posługuj się cały czas językiem obcym. Na przykładzie języka angielskiego: przygotowując np. „fish and chips” dziecko samo będzie mogło odgadnąć co robicie. Zaproście rodzinę na angielski „dinner”.
opowiedz np. o tradycji wielkanocnej czy bożonarodzeniowej w danym kraju i spóbuj ją wprowadzić jako ciekawostkę. Jeśli Twoje dziecko uczy się angielskiego to kup czekoladowe jajo wielkanocne i ukryj w ogrodzie, schowaj prezenty od Mikołaja w skarpecie. Poszukaj ilustrowanych książeczek opisujących różne tradycje danego kraju.
● zmień naukę w zabawę
Posługuj się zabawkami dziecka do „wkuwania” nowych słów i zwrotów.
Pamiętaj, że możecie się uczyć nie tylko siedząc w domu. Wyjdźcie razem na plac zabaw i spróbujcie nazwać wszystkie znajdujące się tam zabawki. Jadąc tramwajem opowiedz dziecku krótką historyjkę o spacerującym właśnie po parku piesku.
W domu możecie zrobić komiks o przygodach „The little dog”.
● za każdym razem wykorzystuj zainteresowanie dziecka
Jeśli twoje dziecko lubi np. tańczyć przy muzyce disco, wyszukaj z internetu słów jej/jego ulubionej piosenki i nauczcie się jej na pamięć.
● kiedy dziecko mówi „nie”, przerwij zabawę i wróć do niej nawet po kilku dniach, jeśli nadal nie będzie zainteresowane, zmień formę zabawy
Pracując z małymi dziećmi przez kilka lat zauważyłam, że ich reakcje związane
z nauką są czasem bardzo zaskakujące. Taki maluch potrafi jednego dnia zdecydowanie odmówić jakiejkolwiek współpracy, siedzi z boku i nie chce się nawet patrzeć w stronę nauczyciela, czy rodzica, a następnego dnia z zapałem i chęcią bawi się razem z innymi i powtarza wszystko o czym mówi dorosły.
Kiedyś przez blisko rok uczyłam języka angielskiego 4 lenią dziewczynkę. Przez
większość czasu sprawiała ona wrażenie absolutnie niezainteresowanej. Siedziała
oczywiście w sali, czasem brała udział w jakiejś zabawie, ale nie mówiła wiele.
Kiedy jednak pod koniec nauki zorganizowałam dni gier i zabaw powtórzeniowych,
to właśnie ona jako jedyna potrafiła powtórzyć wszystko o czym uczyliśmy się przez
cały rok!
● nigdy nie mów „ No, teraz czas na naukę np. angielskiego”. Po prostu zacznij zabawę
Nikt nie lubi być do czegoś zmuszany, zarówno dorosły jak i dziecko. Dlatego musisz
unikać wszelkich nakazów. Niech zabawa językiem rozpoczyna się jak najbardziej naturalnie i spontanicznie. Jeśli widzisz, że np. nie masz dziś czasu, albo twoje dziecko jest zmęczone odłóż zabawę na inny dzień.
● zorganizuj formy zabaw niebezpośrednich tzn.: kup filmy, bajki, nagrania słuchowisk i piosenek, gry komputerowe w języku jaki cię interesuje
i słuchajcie ich razem przy każdej okazji (piosenki można przecież „puszczać” np. podczas sprzątania zabawek)
Dziś w większych księgarniach można kupić niemalże wszystko co może nam być potrzebne w zabawie z dzieckiem, zarówno w języku angielskim jak i w innych językach. W księgarniach językowych w wyborze pomocy naukowych zawsze może nam pomóc sprzedawca.
● daj dziecku wybór, ale tak byś z łatwością osiągnęła swój cel
Zapytaj się go: Bawimy się dziś w Spiderman`a czy kartami – flashcards?
Jeśli dziecko wybierze zabawę w Spiderman`a miej przygotowane różne gadżety związane z przygodami Człowieka Pająka. Zróbcie razem pajęczynę ze sznurka (spider web) i pająka z plasteliny (black spider) itd.
A jeśli dziecko wybierze zabawę kartami – flashcards, kup je wcześniej w księgarni językowej, albo zróbcie je sami. Przedstawiają one przedmioty i scenki z danego zakresu językowego dostosowane do wieku dziecka. Do kart dołączone są różne gry językowe, które możesz wykorzystać w zabawie. Zobaczysz, że po jakimś czasie będziecie mogli też sami te gry wymyślać.
Życzę powodzenia!