Najnowsze badania przeprowadzone przez Economic and Social Research Council (ESRC) pokazują, że dzieci gimnastykujące swoje narządy mowy poprzez lizanie ust, puszczanie baniek, wydawanie różnych dźwięków podczas zabawy, itp. łatwiej uczą się obcych języków w przyszłości.
Psychologowie z Uniwersytetu Lancester odkryli silne powiązania pomiędzy taką zabawą, podczas której dzieci ćwiczą narządy mowy, myślą o przedmiotach, zabawkach i poznają otaczający ich świat, a nabywaniem nowych umiejętności językowych u dzieci.
Na podstawie badań przeprowadzonych wśród 120 dzieci w wieku 21 miesięcy naukowcy doszli do zaskakujących wyników. W tym okresie dzieci uczą się nowych słów najszybciej. Rodzice odpowiadali na pytania i rozwiązali testy dotyczące umiejętności ruchowych i poznawczych dzieci. Stwierdzono, że im lepiej dziecko rusza swoimi ustami, tym większy zakres umiejętności językowych posiada w przyszłości.
Autorzy badań sugerują, że wyniki mogłyby pomóc we wczesnym rozpoznawaniu problemów językowych. Podczas testów dzieci podzielone na 4 grupy otrzymały różne ćwiczenia. 3 grupy szczegółowo przetestowano pod kątem umiejętności ruchowych, językowych, zrozumienia i słuchania. Wszystkie wypowiedziane słowa i zdania zostały nagrane i przeanalizowane.
Wyniki wskazały na powiązania pomiędzy niektórymi umiejętnościami ruchowymi a językowymi. W jednej z grup oceniane było rozumowanie i myślenie. Wykorzystano do tego puzzle, kolory i obrazki. Dzieci, które były w tym dobre były również dobre w nauce języka. Nie odnosi się to jednak do ogólnych umiejętności, jak układanie puzzli.
W innej grupie badano umiejętność poznawania nowych słów i łącznie ich ze zdjęciami. Znowu, dzieci potrafiące powtórzyć nowe słowa były lepsze w nauce języka. Łączenie obrazków z nowo poznanym słowem charakteryzowało dzieci z językowymi zdolnościami.
Badania odkryły, że umiejętności językowe są powiązane z innymi zdolnościami i umiejętnościami i to w czasie największego rozwoju dzieci. Autorzy planują przebadać te dzieci w starszym wieku i sprawdzić, które umiejętności są ściśle powiązane ze zdolnościami jak i problemami językowymi.
Na podstawie ScienceDaily http://www.sciencedaily.com/releases/2006/06/060628095606.htm