Do nauki i zabawy poza domem nie będziesz potrzebować specjalnych zabawek czy przedmiotów. Wszystko, co spotkacie może stać się dla was obiektem do ćwiczeń, czy zabawy.
Reszta zależy od Waszej kreatywności i chęci Waszego dziecka. U dzieci w drugim roku życia pretekstem do ćwiczeń i zadań rozwijających umiejętności społeczne i inteligencję emocjonalną są sytuacje codzienne.
Zachęcaj dziecko do zabawy z innymi dziećmi. Nie izoluj go od nich. Pokaż maluszkowi, że też potrafisz bawić się z innymi. Utrwalaj w dziecku przekonanie, że nawet jeśli zajmujesz się kimś lub czymś innym nie zapomniałeś o nim i nadal kochasz je najmocniej na świecie. Drobne gesty, chwila uwagi, uśmiech są dla dziecka dowodem, że jest dla Ciebie najważniejsze.
Opowiadaj dziecku o tym, co was otacza. Pokazuj dziecku rośliny, zwierzęta. Mów dziecku o tym, co się dzieje wokół was. O różnych zdarzeniach, które widzicie, o innych ludziach.
Jeśli jesteście w sklepie, pozwól dziecku włożyć produkt do koszyka. Pozwól mu dokonywać drobnych wyborów np. jabłka. Dla dziecka sklep to także niezwykłe miejsce pełne dziwnych przedmiotów, mogących być obiektem nauki i zabawy.
Pozwól dziecku obejrzeć różne miejsca i przedmioty. Dziecko jest ciekawe świata. Jeśli nie zagraża to jego bezpieczeństwu, pozwól mu obejrzeć i dotknąć różnych rzeczy. Może dzięki temu ty sam zobaczysz rzeczy, na które nie zwracałeś dotychczas uwagi.
Zachowaj spokój nawet jeśli dziecko jest przestraszone lub zezłoszczone. Jeśli boi się np. na ulicy, Twój spokój ułatwi mu oswojenie się z trudną sytuacją. Jeśli będziesz zachowywać się normalnie, bez nadmiernej troski, ani ignorancji, dziecku łatwiej będzie przyzwyczaić się do otoczenia, takim, jakie ono jest.
Dziecko, tak jak dorosły ma różne humory, doświadcza różnych emocji, czasem nawet skrajnych. Nasza postawa w takich chwilach uczy dziecko sposobów radzenia sobie z tymi emocjami.
Literatura:
Annamalay D.S., Inteligencja emocjonalna u dzieci, Warszawa 2005, Liber
Franek A., Riegel M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, Gdańsk 2009, Harmonia
Lantieri L.,Goleman D., Rozwój inteligencji emocjonalnej, Gliwice 2009, HELION
Liebertz Ch., Skarbnica edukacji dobrego serca, Kielce 2007, Jedność
Piosenki dla dzieci na cały rok, wybór U.Loba-Wilgocka, Warszawa 2008, Publicat
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań 1995, Media Rodzina
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.