Pierwsze lata życia dziecka są często trudne dla Ciebie, drogi Rodzicu. Ty także uczysz się wychowywać i żyć z nowym domownikiem. Przedstawiam więc kilka propozycji, które warto zastosować u siebie. Szybko zauważysz, jak Twoja postawa wpłynie na maluszka i będziecie mogli wspólnie cieszyć się z osiąganych efektów.
W pierwszych latach życia:
Pobudzaj różne obszary aktywności dziecka. Dzięki temu masz szansę na zaobserwowanie zainteresowań dziecka, odkryć, co sprawia mu radość, a co wywołuje w nim negatywne emocje. Poznajesz wówczas temperament dziecka i jego predyspozycje. Ułatwi Ci to z pewnością planowanie zabaw i zadań dla Twojego maluszka, które uwzględnią jego potrzeby i rozwiną w nim nowe umiejętności.
Rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Nawet malutkim. Mimo, iż jesteś przekonana/y, że sporo nie rozumie i/lub nie potrafi powiedzieć. Niech uwrażliwia się na brzmienie głosu, uczy rozpoznawać emocje z głosu, skupiać uwagę. Dzięki temu pozna też nowe słowa, które w najbliższych latach ułatwią mu komunikowanie się z otoczeniem.
Pozwalaj dziecku na samodzielne poznawanie świata. Pozwól mu się pobrudzić, pobawić swobodnie; daj mu szansę na poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Niech smakuje, wącha, słucha, dotyka i ogląda.
Nie wyręczaj go we wszystkim. Niech uczy się zmagać z drobnymi trudnościami, np. szukaniem czegoś, układaniem. Pokaż mu, jak się coś robi; z pewnością spróbuje powtórzyć to po tobie. Pamiętaj, że ten mały człowiek poprzez obserwację Ciebie uczy się, jak się zachowywać i reagować, np. na obce osoby.
Uwierz, że masz przed sobą bystrego i sprytnego małego człowieka, który z twoją pomocą może wyrosnąć na zaradnego, sprawnie funkcjonującego wśród (i z innymi) ludźmi, człowieka. Dziecko potrzebuje Twojego wsparcia. Chwal więc go. Nie strofuj, nie zawstydzaj. Nie bądź zbyt pobłażliwy, ani za surowy. Dając mu poczucie bezpieczeństwa i spokoju, pomagasz nauczyć, że emocje są naturalnym elementem życia i można sobie z nimi radzić.
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.