Z mojej praktyki wynika, iż stymulowanie rozwoju dzieci w zakresie umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej może dawać bardzo szybkie efekty.
Pamiętaj, drogi Rodzicu, że im częściej dochodzi do interakcji między Twoim dzieckiem, a innymi osobami, tym lepiej może ono przećwiczyć określone sytuacje, np. sposób rozwiązania sporu o krzesło, zabawkę, przeprosiny, itp.
Informacje przekazywane w praktyce są najlepiej przyswajane, a także bardziej trwale zapamiętywane. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej i umiejętności społecznych poprzez różne ćwiczenia daje następujące rezultaty:
zwiększa odporność na sytuacje stresowe (np. Twoje dziecko nie reaguje już tak gwałtownie na konflikty z innymi dziećmi, kontakt z nowymi miejscami ludźmi);
poprawia umiejętność wyciszania się i uspokajania; umiejętności utrzymania chociaż kilkuminutowego stanu skupienia, spokoju i kontrolowanego odpoczynku, mniej rzeczy rozprasza go w czasie działań;
rozwinięcie uwagi i koncentracji; mały człowiek gotów jest do mobilizacji, by wykonać zadanie, potrafi zająć się jedną czynnością i doprowadzić ją do końca;
poprawienie kontaktów dziecka z innymi ludźmi; rzadszym i/lub mniej intensywnym występowaniem sytuacji związanych z negatywnymi emocjami (np. strachem, bólem, lękiem), oczywiście, Twój maluszek boi się jeszcze wielu rzeczy, natomiast rzadziej będzie uciekał np. przed ludźmi;
przyspieszenie procesu adaptacji w nowych miejscach;
umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć swoich i innych; dziecko już wie, co to znaczy być smutnym, wesołym, zezłoszczonym lub obrażonym, złożoność jego uczuć będzie z każdym rokiem większa.
Autor: Magdalena Jankowska – autorka programu zajęć „Drzewko Szczęścia” stymulujących rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży; animator kultury, instruktor zajęć teatralnych, komunikacyjnych, twórczych; związana z instytucjami kulturalnymi i wychowawczo-edukacyjnymi we Wrocławiu.